8 augustus, Den Helder – Enkhuizen

Het eind van de vakantie komt in zicht, al zouden we zo nog prima vier weken op deze manier aan boord kunnen doorbrengen. Vandaag terug naar Enkhuizen en dan morgen terug naar Zwolle. Vanochtend bootje weer aan kant gemaakt, zeilklaar van binnen en buiten. Even na tienen zijn we uitgevaren. De wind bleek nog best stevig, wederom wind tegen stroom. Het eerste stukje was net niet bezeild. En toch maar even de genua een stukje ingerold. Het schoot wel lekker op. Af en toe gingen we negen knopen of meer over de grond, zeker toen we een keer een beetje af konden vallen richting Den Oever.
Rond twaalven kwamen we aan bij de sluis. Daar was het verrassend rustig. Een charter en uiteindelijk een stuk of tien kleinere boten. Terwijl we lagen te wachten op de burg en sluis, heeft Anneke lunch gemaakt. Tortilla’s met pesto en brie, opgewarmd, zodat de kaas was gesmolten. Net toen we dit op hadden, ging het licht op rood-groen. Prima timing dus. We konden gelijk door de sluis in. We hadden ons ingesteld op drukte met lange wachttijden, maar dat bleek alles mee te vallen.
Eenmaal de sluis door heerlijk ruime wind kunnen zeilen langs de kust en toen richting de Ven. Beetje jammer was dat het zeil voor de zon zat, waardoor het nog wel wat frisjes bleef. Rond vieren waren we bij Enkhuizen. Gelijk doorgevaren naar de pomp. We hadden sinds Rendsburg al niet meer getankt. Dat werd nu toch wel tijd. Al bleek het mee te vallen. Er ging zo’n 40 liter bij. Ons plekje was keurig vrij, dus om half vijf lagen we weer in de eigen box.
Na een drankje even langs Joosten en de stad doorgelopen. Bij Joosten hebben we nieuwe life lines gekocht. Die van Anneke had zijn beste tijd gehad. Het elastiek had geen rek meer, waardoor de lijn zo lang was dat ze er in bleek haken met lopen. Het zijn lijnengeworden van Glowfast. Voor Anneke met 1 haak (lekker licht) en voor Harald met 2. Extra feature is dat je deze lijnen zo nodig met 1 ruk kunt loskoppelen; schijnt veiligheidsverhogend te zijn, aldus dit filmpje.
De terrassen in de binnenstad zaten goed vol. Daarna doorgelopen naar de ouders van Anneke om te kijken hoe het met hen en onze katjes is. Het gaat gelukkig allemaal goed. Al kwamen de katten niet eens even kijken. Ze bleven heerlijk liggen waar ze lagen (vensterbank en onderin de kast). Daar ook hapje gegeten, wat doner gehaald. Met een goed gevulde maag weer retour boot, waar Harald, nu het wat koeler is, alvast wat zware en/of grotere zaken (zoals de bijboot, wederom overmatig veel gebruikt dit jaar) van boord haalt en richting auto brengt.