17-18 juli – IJmuiden – Cherbourg, wordt Oostende

Vanaf 7 uur ’s ochtends liep het tij richting het zuiden. Een mooi moment om te vertrekken. Er is de komende dagen rustig weer voorspeld, met een deel van de tijd Oostenwind. Na de afgelopen zomers met veel harde zuidwestenwind, helemaal niet verkeerd! Tussen de pieren zeil gezet. Er zat nog een klein toefje noord in de wind, maar met het zuidgaande tij erbij, bleken we keurig op koers te liggen voor de oversteekplaats van de maasmond, en dus niet de geplande noordhinder. Gewikt en gewogen, plan bijgesteld. Niet via Dover naar Cherbourg, maar langs de kust en als de wind dan oostelijk wordt de Seinebaai oversteken naar Cherbourg. Misschien nog een tankstop onderweg in Duinkerken.
Even na elven viel de wind weg, om gelukkig even na tweeën weer terug te komen. Met een lange-korte slag was het goed te doen richting de Zeeuwse en Belgische kust. Tussen de middag tosti’s met geitenkaas en chorizo. Lekker varen in het zonnetje! Tegen de avond deed de stuurautomaat soms lastig. Een alarm ging en de melding “drivestop” kwam in beeld. Ook wist de automaat dan geen koers te houden. Volgens de handleiding lukt het de automaat dan niet roeruitslag te geven… Dat klopt in elk geval met de praktijk. De handleiding gaf alleen geen oplossing voor het probleem. Zo ver buitengaats is internet niet het snelst, maar Harald vond wat mogelijke oorzaken en oplossingen. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we zonder automaat niet naar Cherbourg door willen. Overdag gaat het nog wel, maar ’s avonds als de ander ligt te slapen, wil je toch wel even het roer alleen kunnen laten. Dat ging nu niet. Dus besloten Oostende aan te lopen en daar een poging te wagen het probleem op te lossen.
In de nacht werden we nog aangeroepen duur Zeebrugge traffic center. We bleken op koers te liggen richting de Flinterstar: http://www.standaard.be/tag/scheepsramp-flinterstar. In het donker wat lastiger te zien. Ben benieuwd wat we er op de terugweg van zullen zien. Gelukkig kennen we Oostende een beetje, wat in de nacht aanlopen net wat minder lastig maakt. Vastgeknoopt op een andere boot. Naar ’s ochtends bleek als zesde schip. Het is hier al lekker vol aan het begin van de vakantie. Daarna bedje in om beetje slaap te pakken.
’s Ochtends rond zevenen vertrokken de eerste boten en konden wij verhalen naar een ligplek aan een boei. Harald is gelijk de bakskist ingedoken op zoek naar het probleem met de stuurautomaat. Het bleek dat, zoals keurig omschreven op internet, een koolborsteltje niet helemaal meer in orde was. Door de veer weer wat op te rekken, was het probleem opgelost, gelukkig! De rest van de dag rustig aan gedaan. Nieuwe vertrektijd richting Cherbourg is vanavond rond zes uur. Dan hebben het tij mee langs de Belgische kust en ook bij Calais waar het lekker kan stromen. Straks tanken, zodat we voldoende diesel hebben om desnoods Cherbourg op motor te halen. Het weer ziet er nog steeds best goed uit, al zullen we het laatste stukje wind tegen hebben en kan de wind wat steviger zijn door een lage drukgebied dat overkomt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *