22 & 23 juli – Jersey, rond het eiland met goed eten

Niet te laat ons bed uit vandaag. We willen het eiland rond in een huurauto. Op loopafstand van de haven zit Zebra die zowel fietsen als auto’s verhuurt. Tegen de verwachting in van de verhuurder komen deze Nederlanders om een auto, niet om een fiets. We hebben de wegen de vorige keer gezien, leuk en aardig, maar ons te veel steile wegen om relaxt te fietsen. Op de website hadden we al gezien dat ze oa Smarts verhuurden en daar stond er eentje van klaar. Dus 10 minuten later waren we onderweg.
Eerste stop was in Gorey om Mont Orgeuil Castle te bezoeken. We waren aan de vroege kant. Het kasteel zou om 10 uur open gaan. Auto geparkeerd en op zoek naar betaalmogelijkheden voor het parkeren. Dat viel nog niet mee. De 2 winkels die de kaartjes verkochten, gingen ook pas om 10 uur open. Dus toen maar terrasje opgezocht, waar Anneke aan de (volgens de kaart verse) jus ging en Harald een baguette bacon bij zijn koffie bestelde. Tegen de tijd dat we dat op hadden, gingen de winkeltjes open. Parkeerkaart geregeld en omhoog gelopen naar het kasteel. Het ligt er indrukwekkend en groots bij op een punt van het eiland. Het kent zijn oorsprong rond de 12e/13eeeuw en is steeds verder versterkt en uitgebreid. In de “keep” kun je bijna verdwalen in alle kamers en gangen. Ook prachtige uitzichten over zee richting Frankrijk.
Vervolgens zijn we via de kust doorgereden naar La Mare voor een lunch in de bistro daar. Dat was nog even heerlijk, mede door de rustgevende omgeving van de wijngaard, als een aantal jaren geleden. Daarna wederom langs de kust verder gereden. Een tussenstop gemaakt aan de noordkant van St Ouen Bay. Daar zit in een oude bunker een soort cafetaria-achtig iets, maar dan beter. Op een grote barbecue worden verschillende vissen en schaaldieren bereid met het eenvoudige recept van knoflookboter en witte wijn. Het was dat we al een uitstekende lunch achter de kiezen hadden…
De laatste stop van de dag was bij de vuurtoren Corbiere. De vuurtoren markeert de Noordwestpunt van het eiland en is te benaderen via een weg die bij vloed onder loopt. Helaas konden we de vuurtoren zelf verder niet bezichtigen. Ten slotte weer terug naar St Helier, waar we rond vieren de auto hebben ingeleverd. Nog voldoende tijd om even lekker op het bootje wat te drinken en op te frissen, voordat we richting Bohema zouden gaan.
We raakten aan de praat (en borrel) met de Engelsen op de motorboot voor ons. De boot is van een ouder stel, begin 70, die vroeger hebben gezeild, maar nu ze wat minder goed ter been zijn, zijn overgestapt op een motorboot. Wel zo slim, met een kleine aanpassing genieten ze nog wel van tijd op het water. De boot heeft een thuishaven in Frankrijk. Het is goedkoper om regelmatig met de ferry de overtocht te maken, dan een ligplaats te hebben in een van de marina’s in zuid-Engeland. Voor deze vakantie waren een dochter en kleindochter ook mee. De dochter heeft een eigen paard en werkt in het onderwijs, oftewel, zij en Anneke hadden genoeg voer voor gesprek.
Na de borrel opgefrist, om te vertrekken naar Bohemia. Het is een minuut of 10 lopen vanaf de haven. Onze tafel stond al keurig voor ons klaar. De keuze viel op het 6-gangen verrassingsmenu (zie foto’s voor foto van alle amuses en gerechten). Amuses met mosselen en kaashapje, voorgerechten met appel gecombineerd met grapefruit, oesters met komkommerschuim, een variant op een krabkoekje met krabcustard, gekonfijte zalm, dessert met ijs gebaseerd op een waldorf-salade en overheerlijk kaas om af te ronden. En natuurlijk prachtige bijpassende wijnen. Het was genieten! Terug aan boord vielen we allebei soepel in slaap.
Zaterdag hebben we uitgeslapen. Vandaag stond er eigenlijk niks echt op het programma. Even de stad door, beetje winkelen. Wel 1 duidelijk doel, een bezoekje aan Hotel Chocolat. Deze keten hebben we vorig jaar in Kopenhagen ontdekt en heeft erg smaakvolle bonbons met bijv. tequila. In een van de oude warenhuizen, de Gruchy, is Anneke erg geslaagd voor een nieuwe setje kleren, t-shirt en trui van Mint Velvet. Harald heeft nog een wit-groen t-shirt op de kop getikt. Boodschappen hebben we gedaan in de markthallen. Het stadten afgerond met een lunch met Fish’n’chips in de buurt van de marina. Prima van smaak en nog betere sauce tartare, die duidelijk huisgemaakt was.
’s Middags aan boord in het zonnetje zitten lezen, Anneke in de hangmat op het voordek, Harald in de kuip. Eind van de middag verder geborreld met de Engelsen van de boot boor ons. Na een eenvoudige maaltijdsalade met een kopje koffie en thee zitten toekijken hoe de nodige motorboten binnenvoeren. Blijkbaar een clubje dat samen onderweg is.
Morgen gaan we door naar Guernsey. Rond hoog water vertrekken voor een mijl of 30. Eerst nog even tanken. Als het goed is weer de hele tijd stroom mee, dus met een ruime 4 uur varen zouden we er wel moeten zijn. Hopelijk helpt de wind deze keer wat beter mee. De verwachting is momenteel een zuidwest 2-3.