29 juli – St. Vaast – Deauville, of toch Honfleur

Het getij was ons redelijk goed gezind. We moesten rond zeven uur vertrekken. Dan zouden we eerst nog stroom tegen hebben en ergens rond zessen aankomen bij Deauville, waar het dan weer hoog water aan het worden was. Qua tijd zou dat aardig moeten kloppen met de benodigde vaartijd voor de ongeveer 55-60 mijl. Alleen… we hadden niet gerekend met de westelijke wind kracht 4; er was 2-3 voorspeld. Het schoot zo hard op, dat we maar besloten naar Honfleur te gaan. We hadden anders minstens een uur buiten bij Deauville moeten wachten voor we in konden varen.
Even voor vijven voeren we de rivier op. Best een druk stukje vaarwater. We zijn de nodige grote zeeschepen tegen gekomen die van en naar Rouen voeren. Trekken ook altijd weer lekker hekgolven. Qua pleziervaart was het een stuk rustiger. We kwam drie (Nederlandse) zeilbootjes tegen die van Honfleur kwamen en waren de enige boot die er naar onderweg was. Om 18.00 uur konden we de sluis door, die toen net open was gezet. Even wachten voor de brug naar het vieux bassin. Die brug draaide om 18.30. Het bassin bleek lekker rustig. Er was nog een mooi plekje voor de wal aan de drijfsteiger voor ons. De havenmeester ving ons netjes op. Na te hebben afgerekend en de boot opgeruimd gelijk de wal op gegaan voor een hapje eten. Uitstekende mosselen met creme vergezeld van een lekkere chardonnay. Harald vruchtensorbetijs toe, Anneke kaas. Daarna nog rondje gewandeld om het bassin om te eindigen op een terrasje van een cocktailbar. De Caiperinha smaakte Anneke erg goed. Na een leuk gesprek met een Amerikaans stel de boot maar weer eens opgezocht.
Morgen gaan we eind van de dag richting Deauville. Het is rond 19.30 hoog water in Honfleur en om 21.00 uur in Deaville. Even zitten rekenen en plan is om 17.30 door de burg en sluis te gaan. Qua getij net wat aan de vroege kant, we zullen nog wat stroom tegen hebben, maar dan hebben we beetje speling om in Deauville aan te komen; en komen we nog bij daglicht aan, ook wel prettig.