31 augustus – 2 september 2018 – nazomeren op Texel

Voor de verandering donderdagavond al naar de boot gegaan. Dit kwam ook doordat de dijk vrijdagavond vanaf 18.00 uur afgesloten was. We kozen voor een dagje thuiswerken vanaf de boot. Dat gaf ons ook de gelegenheid om bij Shiptron langs te gaan om de aankoop van de SSB helemaal rond te maken.

Met SSB kunnen we tijdens de lange tocht die in de planning is via radiogolven e-mailen en weerberichten binnen halen (lees meer hier en hier). Shiptron verkoopt eigenlijk geen SSB meer sinds 2015. Maar ze bleken nog een laatste ICOM 7200 met toebehoren te hebben staan. Die is nu van ons. Na een uitgebreide uitleg van een uur of twee weten we wat ons te doen staat. Er staat ons een aardige klus te wachten deze winter; we houden rekening met een weekend of drie tot vier aan werk. Gelukkig heeft Shiptron een uitgebreide handleiding gemaakt, hoe stap voor stap alle onderdelen te installeren. Een onderdeel ontbreekt nog, de lekstroomscheider. Die volgt als het goed is later deze winter.

Terug aan boord nog wat werk gedaan, om even na vijven uit te varen. Eenmaal buiten zouden we kijken wat haalbaar was. De windverwachtingen waren wat wisselend. Het bleek dat Den Oever prima haalbaar was. We hadden nog wel even zin om op zout te zijn. In Den Oever zouden we wederom kijken of we nog zin hadden om door te gaan naar Texel of dat we dat zouden uitstellen tot zaterdagochtend. Het was een prachtige avond. De wind bleef lekker doorstaan. Eenmaal bij Den Oever hadden we geluk. We konden de sluis zo invaren. De deuren gingen gelijk dicht en de schutting gestart. Nog geen kwartier later voeren we de brug door. Nog voor tienen waren we op het Wad. Dus toen maar besloten door te zeilen. Ook al omdat voor zaterdagochtend heel weinig wind was voorspeld en we nu nog wel konden zeilen. We voeren samen op met een Beneteau Oceanis 37. Die vond dat hij zijn motor er bij nodig had. Wij vonden dat we hard genoeg konden op het zeil. Een heerlijk avondje, een cadeautje, vond ook Lotje die flink wat knuffels kwam halen. Even voor twaalven lagen we in een box op Texel. Met een rummetje voor Anneke en een Whisky voor Harald het bed ingerold.

Zaterdagochtend rustig aan wakker geworden. Na de eerste koffie en wat te hebben gelezen, zijn we allebei gaan hardlopen langs de dijk richting het noorden. Een mooi uitzicht over het wad. Een goed begin van de dag. Na de douche hebben we fietsen gehuurd. We wilden in elk geval langs de kaasboerderij om nieuwe kazen voor hun overheerlijke kaasfondue in te kopen. Maar eerst was het tijd voor kreeft bij het Pakhuus. Anneke had weer eens zin in gegrilde kreeft, die prima is bij dit restaurant. Harald koos voor de Surf n Turfburger, waar ook een halve kreeft bij zit. Was wat veel, maar Anneke heeft geholpen met een stukje van de kreeft. Voldaan vertrokken we richting kaasboerderij Wezenspeijk. Zoals altijd werden we vriendelijk ontvangen. We hebben voldoende kaasfondues ingekocht. De kazen worden gevacumeerd, waarmee dit prima houdbaar is. Vervolgens zijn we door gefietst naar Den Burg. Lekker het plaatsje doorgewandeld en nog wat heerlijkheden bij de slager en de delicatessenwinkel gekocht. Vanavond geen avondeten maar een soort van tapas.

Terug aan boord voorzichtig gestart met de borrel die doorliep tot een uur of acht. Toen was met name Anneke zo rozig dat ze in bed nog wat heeft gelezen en voor negenen sliep met Harald diep in gedachten verzonken naast haar.

Om optimaal van de stroom gebruik te maken moesten we rond zessen (of zo) weg. Om optimaal van onze rust te genieten, moesten we geen wekker zetten. Het werd dus het laatste. Uiteindelijk is het maar een klein stukje stroom tegen, dat is te overzien. Rond half tien voeren we naar buiten. De wind was nog zuidoost, wel net wat harder dan de voorspelde windkracht twee; er stond drie tot vier. Oftewel, mooi zeilweer met het zonnetje erbij. Het was genieten zo op het Wad. Het laatste stukje van het Visjagersgaatje was pal in de wind. Aangezien het daar ook vrij smal is, met zandbanken aan beide zijden, hebben we de motor gestart.

Terwijl we lagen te wachten voor de brug geluncht met de broodjes met grillworst van de slager uit Den Burg. Na de sluis konden we nog een uurtje zeilen, waarna de wind helaas wegviel. Het laatste stuk naar Enkhuizen voeren we op motor. Wel nog steeds in een heerlijk zonnetje. Kortom, een uitstekend nazomerweekend waarbij het relaxte vakantiegevoel weer helemaal terug was!