8 augustus Scheveningen – Den Helder

De wekker stond redelijk op tijd. Rond achten wilden we uitvaren richting Den Helder. Het eerste stuk zouden we dan stroom tegen hebben; Bij Den Helder op het marsdiep waar het aardig door kan stromen, stroom mee. We liepen een beetje vertraging op bij vertrek. Harald bleek zijn scheerapparaat de dag er voor te hebben laten liggen in de douche en de havenmeester was er nog niet. En Arne had zijn zonnebril bij ons aan boord laten liggen… (inmiddels is hij weer in bezit van zijn zonnebril en is het scheerapparaat opgestuurd).

Er was een zuidwest vijf, misschien zes verwacht. Een maal buiten gaf onze windmeter zuidwest zeven aan. Regelmatig ging de windmeter boven de 30 knopen. Gelukkig klopte de verwachte richting wel. In de haven hadden we al het tweede rif gezet. Alleen op het tweede rif gingen we gemiddeld al boven de zes knopen. De genua lieten we even achterwege. Heel geleidelijk nam de wind wat af. Ter hoogte van IJmuiden hebben we de genua er een stukje bij gezet. Het laatste stuk hebben we zelfs vol tuig gevaren. Het was een vlot tochtje. Even na vieren liepen we het marsdiep aan en voor vijven lagen we in de KMJC. De havenmeester was weer allervriendelijkst. Ving is gelijk op, hielp met aanleggen, gezellig praatje. Het was heerlijk rustig in de KMJC. Nog voldoende ruimte. Een paar dagen hiervoor scheen het overvol te zijn geweest. Met alle Waddenhavens vol, waren de nodige boten hier naar toe uitgeweken. ’s Avonds zijn we met de ouders van Anneke, Pieter en Linda en de nicht van Linda blauwe hap gaan eten hier op de haven. Dat begint ook al iets van een traditie te worden.

One Reply to “8 augustus Scheveningen – Den Helder”