9 – 10 juni 2018 – Inkopen Bataviastad

Na een weekje Parijs voor Harald en week je Groningen voor Anneke en de katjes, vrijdagavond na het avondeten naar Enkhuizen gereden. De auto was goed vol. We hadden de nieuwe bijboot mee genomen. Langzaamaan de boot vakantieklaar maken. Zaterdagochtend de boodschappen gedaan. Bij de slager de benodigdheden gehaald om ’s avonds een lekker maaltje op de Cobb klaar te maken. Samen met wat verse groenten van de groenteboer een goed vooruitzicht. Rond twaalf uur voeren we uit richting de sluis, om via de zuidkant naar Lelystad te varen. Anneke wilde wel weer eens een rondje door Bataviastad maken. Bij de sluis moesten we ongebruikelijk lang wachten. Vermoedelijk vanwege een binnenvaartschip met gevaarlijke stoffen. Uiteindelijk waren we pas om een uur door de sluis. Richting Lelystad was voor tot ruime wind. Met de spi er op liepen we lekker. Rond half vier waren we in Lelystad. De boot opgeruimd en naar Bataviastad gewandeld. Zowel Anneke als Harald zijn goed geslaagd voor wat nieuwe kleding. Daarnaast een snelkookpan gekocht. Schijnt dat je daarmee flink wat gas minder aan boord gaat gebruiken.

Terug aan boord de Cobb opgestart. De stukjes vlees en gamba’s waren uitstekend gemarineerd. De groente paste er prima bij. Een heerlijk avondje in de kuip zo.

Zondagochtend zoals vaker aan boord de dag gestart met koffie in bed. Nog lekker wat lezen, alvorens we er uit gingen. In de kuip wachtte nog de vettige Cobb, die de avond er voor nog te lang warm bleef om schoon te maken. Na de afwas de boot vaarklaar gemaakt. Volgens de verwachting zou de wind noordelijk zijn. We hadden geluk, het bleek noord-noord-oostelijk te zijn. Met een lange slag kwamen we aardig in de buurt van Enkhuizen. Nog een slag omhoog en het zeil moest er af voor de sluis. Inmiddels hadden we er een mooi zonnetje bij. Het was al weer een heerlijk tochtje. In de haven heeft Harald de achterkajuit anders “ingericht”, zodat de nieuwe bijboot er makkelijk in past. Ondertussen heeft Anneke de boodschappen gedaan voor het avondeten en wat zaken voor komende week. Doe ons maar dit weer tot eind augustus!