29 juli Portsmouth – Brighton

Gisteravond ontdekt dat de windmeter het niet meer doet, toen we even wilden kijken hoe hard het op dat moment in de haven woei. De meter krijgt wel stroom, maar geeft geen richting en in plaats van getallen voor de kracht, staan er drie streepjes. Volgens het forum van Raymarine is start van het onderzoek de draadjes onderaan de mast door meten. Maar dat hebben we niet meer in de avond gedaan, het was al nagenoeg bedtijd. Met name Anneke had door de wind (en daarna de relatieve rust wat ook weer wennen was) minder goed geslapen. De wekker stond om 7.00 uur in verband met het tij richting Brighton. Koffiegezet en boot vaarklaar gemaakt. Ruim voor achten voeren we uit. We waren niet de enige. We voeren uit samen met een Nederlandse Breehorn 44 en een Duitse Comfortina. Achter ons verschenen vlot nog meer boten. Als je goede snelheid kunt maken, kun je hier net als voor de Franse kust lang stroom mee hebben, vrijwel van Portsmouth tot Dover. Bijna vergeten te melden, maar het was zo waar draag bij vertrek!
De wind kwam ruim in van achteren, krachtje drie. Toen we eenmaal echt ruim voeren en de boot vrij vlak lag, is Harald de windmeter gaan doormeten. Geluk bij een ongeluk, de aardedraad bleek los te zitten. Die weer vastgemaakt, meters opnieuw opgestart (deze keer tijdig bedacht dat bij aan en uitzetten van de apparatuur ook de stuurautomaat uit gaat) et voilà, de boel doet het weer. Anneke hoefde niet eens de mast in. Vervolgens de spi erop gezet om nog beetje vaart erin te houden. De wind bleef een beetje hangen rond de tien knopen, soms er wat onder, soms net boven. Met de spi erop, hielden we voldoende vaart om niet de motor te hoeven starten zoals de nodige boten om ons heen. Anneke heeft een beetje bijgeslapen tijdens de tocht en wat liggen lezen, Harald heeft lekker gespinnakerd. Tweede helft van de tocht de draaide wind iets, het werd een beetje reachen, wat op zich wel goed was voor de snelheid. Helaas had het draaien van de wind ook iets met de aangekondigde regen te maken. Het laatste uur-anderhalf uur in drizzle cq regen gevaren. In Brighton marina konden we aanmeren bij de visitor-steiger, alwaar je in pakjes ligt. De rest van de middag voor de verandering doorgebracht met een boek en spelletje, lekker lui terwijl de regen op de kajuit tikt. ’s Avonds lekker hapje gemaakt met de lamsworstjes die we op Wight hadden gekocht. Helaas wilde het maar niet droog worden, dus bezoekje aan de beroemde/beruchte pier van Brighton moet tot morgen wachten. Ook nog weer even naar de verder tochtplanning gekeken aan de hand van de laatste weerberichten. Plan is nu om maandag in een keer naar Dover te gaan (Eastbourne slaan we over), dinsdag in Dover door te brengen wegens gebrek aan wind en dan woensdag door naar Oostende Dover Oostende is rond de 65 mijl en bij vertrekt tussen 7.00 en 8.00 hebben we het eerste deel van de tocht stroom mee. Bij Calais is de stroom het hardst en dan zitten we daar als het goed is op het laatste stukje van het getij. Donderdag, op de verjaardag van de moeder van Anneke, liggen we als de verwachting uitkomt dan verwaait in Oostende, maar wel met best aardig weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *