26 – 27 mei 2018 – Medemblik, thuiskomst Ya (duurzaam jacht)

Bijna twee jaar geleden hebben we de Ya uitgezwaaid bij vertrek voor een energie neutrale wereldomzeiling. De eigenaar schipper, Peter, is de man van een collega van Anneke. Zaterdag komt de Ya weer aan in Medemblik, de cirkel is rond. We zijn vrijdagavond naar de boot gegaan. Gelet op de warmte zijn we verhuisd naar de voorpunt. Wel erg lekker om het luik open te hebben en de frisse lucht te voelen.

Zaterdagochtend boodschappen gedaan voor lunch en ontbijt. Op de terugweg een kopje koffie in de Mastenbar waar tante Anneke en Johan al op t terras zaten. Rond half 12 zijn we uitgevaren. Om 14.00 uur zou de Ya Medemblik binnen varen, waarbij wij samen met de Gaia van collega Ank en een aantal kustzeilers een soort erehaag op het water vormen. Het eerste deel van de tocht ging lekker met tussen de 10-12 knopen wind. Nog even een rif overwogen, maar al vlot nam de wind af. Na de Ven moesten we afvallen. Om nog te kunnen blijven zeilen, ging de spi er op. Zo maakten we toch nog voldoende snelheid om op tijd in Medemblik te zijn. We moesten manoeuvreren door wat wedstrijdveldjes en sloten toen aan bij de boten van de kustzeilers. Ook Dick en Jolanda Koopmans lagen er al met de Jager. De Ya voer onder luid getoeter Medemblik in, waar op de kant ook de nodige mensen stonden om hem in te halen. We konden afmeren in de buurt van Kasteel Radboud, waar een borrel door de gemeente werd aangeboden. De ouders van Anneke waren er ook. Dirk heeft Peter een paar keer onderweg geholpen met de weersverwachtingen en bijbehorende tochtplanning. Het werd een gezellig middag, waarbij we Henk Huizinga en zijn vrouw tegen kwamen. Dirk en Henk hebben het nodige uitgewisseld met elkaar.

’s Avonds zijn we met Ank en Keimpe gaan eten bij Meijers 2.0, een restaurant in het pand van de voormalige watersportwinkel van Medemblik. Prima gerechtjes, lekkere wijn, bediening zou wat attenter kunnen. De keuken is open, wat een mooie blik op het samenstellen van de gerechten bood. Met Ank en Keimpe het nodige uitgewisseld over het maken van langere tochten. Zij hebben twee keer een rondje Atlantic gedaan. Terug op de haven bleken Inge en Peter nog in de kuip te zitten. Nog een afzakkertje op de Ya (kopje thee in het geval van Anneke), om vervolgens te gaan slapen.

Zondagochtend bleek het fraaie plekje onder de bomen bij het kasteel een nadeel te hebben, namelijk dat er gedroogde blaadje/zaadjes in de kuip vielen en allemaal kleine zwart-groenige spikkeltjes op de boot zaten. Iets van luizenpoep of zo? Na een koffie aan boord bij Ank en Keimpe en korte tour van hun boot, zijn we teruggevaren naar Enkhuizen. De punt bij de Ven was niet bezeild. Een lange slag naar buiten gemaakt, waarna we Enkhuizen konden bezeilen. Er stond een mooie windkracht vier uit het Oost-noord-oosten. Met een rif in het grootzeil, liepen we lekker. Snel kwam Enkhuizen in beeld. Eenmaal in de box zijn we aan de schoonmaak gegaan om de zwarte spikkels van de boot te krijgen. Geen straf om met dit weer uitgebreid met water te spelen. Gelukkig gingen de spikkels er soepel af. Daarna de boot verder opgeruimd en terug naar Zwolle. Het was inmiddels drukkend warm geworden in de haven, de wind viel weg, wat het bijna te warm maakte.