10 – 13 mei 2018 – Hemelvaarttocht Etapclub

Traditioneel varen we met hemelvaart een tocht van de Etapclub. Eerder was dat Wat nou Wad?! met Euros, maar dat evenement wordt al jaren niet meer gezeild. Doel van de tocht van de Etapclub is leden bekend te maken met varen op groter water. Dit jaar met in totaal 9 boten. Het wordt een makkelijk tochtje, want alle boten hebben al ervaring op groter water en het belooft licht weer te worden. Bovendien loopt het tij gunstig. Op vrijdag kunnen we overdag van IJmuiden naar Den Helder, dus ook geen gedoe met varen in het donker wat sommigen tocht spannend blijven vinden. Zelf zijn we woensdagavond naar de boot gegaan. Donderdagochtend was Harald op de reguliere tijd wakker en heeft toen gelijk maar het bootje vaarklaar gemaakt. Rond achten gingen we door de sluis in een heerlijke miezerig regentje. Wel wat wind, dus we konden zeilen. Dat konden we nog vrij lang volhouden. Na het Paard van Marken draaide de wind ongunstig en zakte weg, dus moest de motor aan. De brug en sluis bij Schellingwoude gingen soepel, gelijk doorvaren bij beide. Daarna de lange, saaie tocht over het kanaal… De sluis bij IJmuiden hadden we ook mazzel. We hebben wel eens een uur liggen wachten, maar ook hier konden we gelijk invaren. Bij de marina lagen al enige bootjes van de club, waar we een plekje tussen vonden. Het was wat fris om buiten te borrelen. Dus zat nagenoeg de hele groep bij ons aan boord gezellig te keuvelen. ’s Avonds met de groep gegeten bij het Chinese restaurant op de boulevard, blijft een prima keuze.

Vrijdagochtend begon voor Anneke met een rondje hardlopen. Ze heeft dit weer voorzichtig opgepakt. Harald heeft ondertussen nuttige dingen aan boord gedaan, zoals de afwas na de borrel. Vanaf een uur of twaalf zou het tij mee staan richting Den Helder. Maar met het heerlijke zonnetje en klein beetje wind, besloten we eerder uit te varen. Mosi vertrok al voor tienen, de rest in het uur er na. De wind begon oostelijk; gedurende de dag hebben we ‘em van alle kanten gehad. En ook in alle sterktes. Van de ongeveer 7 uur die we hebben gevaren, konden we er 5 onder zeil doen, de rest op motor. Met het heerlijke zonnetje was het bepaald geen straf. Het laatste stukje was nog even stevig. Hels deur deed zijn eer in zekere zin aan. Om de bocht trok de wind door naar kracht vijf en met wind tegen stroom was het behoorlijk knobbelig. Tegen vijven voeren we de KMJC binnen. Daar ving de havenmeester ons netjes op en had hij de beloofde plekjes geregeld. We lagen precies voor de oude jachtclub. Deze keer geborreld aan boord van ons oude bootje, Bachata. Om de dag af te sluiten met een blauwe hap bij de KMJC. Er bleken Etap-ers te zijn die dit fenomeen nog niet kenden…

Zaterdagochtend begon met een fietstochtje naar de stad om het gebak voor bij de koffie op te halen bij Dunselman. Op de haven konden we voor een euro per uur een fiets lenen, wel zo makkelijk. Bij de AH waar we vroeger al de boodschappen deden, hebben we lunch benodigdheden gehaald. Vervolgens naar het bekende kaaswinkeltje, waar we met te veel kazen vertrokken. Terug op de haven meldden zich gelijk enkele Etappers voor het gebak. Men nam zijn eigen kopje en gebaksbordje mee. De havenmeesters ook even bedankt met een gebakje. Het ging er goed in. Daarna zijn we gaan varen. Beetje vroeg qua tij, maar met weinig wind uit ongunstige hoek konden we dan nog misschien een stukje zeilen. Uiteindelijk hebben we het eerste deel gekruist, totdat het te smal en te druk werd. Het was duidelijk dat Texel leegliep richting de sluis. Bij de sluis even moeten wachten, de brug had net gedraaid. Gezellig wat gekletst met de andere bootjes en ach, met zo’n zonnetje erbij is het allemaal geen straf. Met de volgende lichting konden we allemaal mee. Alleen Bachata die wat later was vertrokken voer nog ergens op t Wad. Na de sluis was er bijna geen wind, wel vliegjes (al had het zeker erger gekund). Oftewel, de rest van de tocht op motor gedaan. Zo rond half zeven kwamen we aan bij de Compagnieshaven. Onze box was keurig weer vrij. We hebben bij de dijk een visje gedaan en rond half negen hadden we iedereen uitgenodigd voor een borrel als een soort van afsluiting. Een leuke avond ter afronding van lekker tochting. Het weer zat aardig mee, de wind had net iets meer gekund, de zon was in elk geval goed aanwezig. Voor zondag wordt er in de loop van de middag voor code geel gewaarschuwd, onweer, hagel, windstoten. De andere bootjes gaan daarom op tijd richting thuishaven. Bachata blijft zelf een dagje liggen en gaat tussendoor met de trein naar huis. Wij doen rustig aan, uitslapen, koffietje, wat lezen en nog even langs de Kastanjelaan om recente aanschaffen op te halen. De nieuwe ankerlier en het zeeanker hebben we daar laten bezorgen.