11 augustus Den Helder – Enkhuizen, of toch Medemblik

Gelukkig hoefden we op deze laatste dag waarop we met getij te maken hadden niet te vroeg op. Als we uiterlijk om tien uur uit zouden varen, zouden me nog stroom mee hebben naar Den Oever. Zaterdag lijkt het regenachtig te worden, dus gaan we maar in een keer door naar Enkhuizen. Tussen negen en tien zijn we uitgevaren. Weer even netjes gemeld bij de verkeerscentrale Den Helder; er waren geen bijzonderheden. Het eerste stukje hebben we gemotorzeild, daarna even kunnen zeilen, maar als snel was duidelijk dat er te weinig wind stond. Bij de sluis moesten we even wachten. Er waren werkzaamheden aan de spuien, die voor vertraging op de weg zorgden. Om de file niet te lang te laten worden, draaide de brug maar spaarzaam. Na een half uur tot driekwartier wachten konden we de brug door en gelijk de sluis in. Het was niet druk, ondanks de wachttijd. Alle bootjes konden gelijk mee. Op het IJsselmeer nog een poging tot spinnakeren gedaan, maar ook dat bleek niet te gaan. Helaas waren de befaamde muggetjes ook weer aanwezig bij dit weertype. Als er maar iets te weinig wind is, komen ze echt overal zitten. Anneke is zoals vaker naar binnen gevlucht. Onderweg kregen we een appje van Bart en Kiki van de Veleiro Vinho, een Etap 30i. Zij lagen in Medemblik, waar deze avond Culinair aan de kade zou zijn in het kader van de West-Friese waterweken. Of we ook zin hadden om te komen. Ze hadden ons op de ais zien varen, toch weer handig systeem, want dit was een natuurlijk een leuke uitnodiging. Dus koers gezet naar Medemblik en de Compagnieshaven geïnformeerd dat we toch pas zaterdag zouden terugkomen.
Met Bart, Kiki en de kinderen ’s middags de Stadbrouwerij uitgeprobeerd. De heren deden een proefplankje, de dames hielden het bij verse gemberthee. Een goed begin van het culinaire festijn. Het eetfestijn was aan de kade bij de gemeentehaven. Zes van de betere restaurants van Medemblik verzorgden allemaal een gerechtje. We vonden een picknicktafel waar we met zijn zevenen konden zitten. Omstebeurt een gerecht gehaald. Allemaal erg smaakvol, maar het gerechtje van Meijers 2.0 was toch wel veruit het beste. Toch maar een keertje daar gaan eten in een weekendje. Terug aan boord nog een whisky gedaan en toen bedje in. Morgen laatste vaardag van de vakantie en dan zondag terug naar Zwolle.