Vakantie 2013: Engelse Oostkust – week 1

2 augustus: aan boord

Vanavond zijn we aan boord gegaan voor onze jaarlijkse zeezeilvakantie. Dit jaar pas relatief laat op vakantie. Enerzijds door ons beider werk, anderzijds door de sollicitatie van Anneke bij de HAN. We zijn er voor ons gevoel echt aan toe (al mogen we niet klagen met Bali in april). Katjes gedropt op de Kastanjelaan en daarna de laatste spullen aan boord gebracht. De afgelopen weekenden hadden we steeds al zaken meegenomen. Het viel nu dan ook mee wat er nog aan boord kwam. Daarna zijn we naar Herberg de Compagnie gelopen, een nieuw restaurant in Enkhuizen, dat wordt uitgebaat door Rick (zoon van Gerrit, eigenaar Mastenbar). Daar precies nog twee stoelen vrij op het terras. Prima plekje om al het voorbijlopende volk te aanschouwen. Prima biefstukje voor Harald en lekker fish & chips voor Anneke. De prijs-pret-verhouding is hier zeer ok. Vervolgens koffie aan boord gedaan en wat kleine klusjes. Zo heeft Anneke een klamboe omgebouwd om over de buiskap te gebruiken, zodat de kajuitingang lekker open kan blijven. De avond afgesloten op het terras met de Mastenbar met Anneke, Johan, Dirk en Lidi.

3 augustus: Enkhuizen-Den Helder

Vanochtend op tijd vertrokken naar Den Helder. Het was rond 13.00 uur laag water Den Oever. Dus om nog op het laatste restje van het tij naar Den Helder te komen, moesten we niet al te laat door de sluis zijn. Rond half acht voeren we naar buiten. Het zonnetje kwam net door, de wind trok een beetje aan tot een kracht vier uit het zuidwesten. Een prima zeilochtend!
Tegen half elf kwam de sluis in beeld. We hadden geluk, we konden zo invaren. Met z’n tweeën werden we direct geschut. We hadden al besloten om alleen op het fokje verder te varen en dat bleek geen overbodige luxe. Eenmaal buiten stond er een stevige vijf, spoedig veranderd in een zes. Reden om de fok een beetje in te rollen. De haallijn van de fok hebben we net vervangen. Daardoor bleek de klem deze niet meer goed te houden… dus rolde de fok spontaan weer uit… Die lijn zullen we dus voorlopig even extra moeten borgen op een kikker…
Onder zeil liepen we lekker, ging goed vooruit. Helaas was het laatste stukje niet meer bezeild. Dat hebben we op motor gedaan, al kun je je afvragen wat nou eigenlijk beter gaat als er sprake is van wind tegen stroom. Tegen enen kwam Den Helder in beeld. Er hing een bordje “vol”  bij de KMJC, maar toch maar even gebeld of er toch niet een plekje was. Dat bleek er gelukkig wel te zijn. Eerst even langszij bij een andere boot en uurtje later lagen we in een box.
Bij de watersportwinkel nog even noodverlichting gehaald. Dat stond al langer op het verlanglijstje en hier hadden ze een led-verlichtings-variant. Daarnaast ook een nieuwe C30 van Imray gehaald i.v.m. de aangepaste vaarroutes op de Noordzee. Helaas was er nog geen nieuwe C25, maar met de oude lukte het vast ook wel om Lowestoft te vinden.
’s Avonds hebben we ter ere van de verjaardag van de moeder van Anneke bij Pieter en Linda gegeten met de ouders van Anneke en Anneke en Johan. Prima avondje met uitstekend eten. En bij vertrek een noodpakketje met verse groenten uit eigen tuin meegekregen: versie bieten, snijbonen, courgette en chilli-pepers, yummie!
Terug aan boord de weersberichten maar weer eens bestudeerd. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we zondagmiddag vertrekken richting Lowestoft. De wind wordt zuidelijk, meest drie tot vier.

4 & 5 augustus: Den Helder-Lowestoft

Een relaxed ochtendje. In de ochtend stond er nog een flink windje, die gedurende de dag keurig zoals verwacht afnam. Anneke heeft de standaard oversteek maaltijd gemaakt: pasta-salade met uitgebakken chorizo. Harald heeft de boot nagelopen, verstaging etc. gecheckt. Alles was in orde, wel zo prettig. Rond vier uur zijn we vertrokken. Het zou een uurtje later hoog zijn, dus nog even tij tegen en dan mee langs Hels deur en het Schulpengat uit. Helaas, er bleek een dubbelhoog te zijn, waardoor de stroom wat langer tegen stond dan gepland. De wind nam ook rap af, tot rond de drie knopen. De motor ging dus maar aan. Om 20.00 uur begon de wacht van Anneke. De stuurautomaat bracht ons richting de (verlegde) TX1. Door de nieuwe vaarroutes moesten we wat zuidelijk varen dan eerst. Het was nog best druk met grote boten. Een paar keer neigde het er naar dat we de koers moesten verleggen, maar geen een keer daadwerkelijk nodig. We hebben het idee dat door onze ais de grote boten meer rekening met ons (kunnen) houden. Als zij hun koers maar enkele graden verleggen en net iets harder of zachter gaan varen (tienden van knopen slechts), verwordt een lastige situatie tot een passage op ruime afstand. Terwijl het voor ons veel meer gedoe is, zeker als we zeilen… De wind nam langzaamaan toe. De zeilen stonden al weer bij en de motor maakte minder toeren. Om niet te veel variabele snelheid te hebben in de buurt van de grote schepen, had Anneke het zo gelaten. Bij overname van de wacht om 00.00 uur was de wind inmiddels zo ver toegenomen, dat de motor uit kon en de snelheid ruim boven de vijf knopen bleef. Lekker zeilen!
We bleven af en toe boten tegenkomen, ook buiten de vaarroutes. De ais is dan toch wel erg handig, zeker nu we die buiten op de plotter kunnen bekijken. De wind bleef goed doorstaan en Lowestoft was met een zuidoostelijke wind goed bezeild. Het schoot lekker op. In de ochtend trok de wind nog wat verder door. Voor de zekerheid nog een rifje gezet. Evenals vorig jaar met de hemelvaarttocht, kwamen we (ongepland) heel goed uit qua tij. Ongeveer rond de kentering rondden we de Southolm en werden we richting Lowestoft gespoeld. De pilot raad aan Lowestoft niet aan te lopen met wind meer de oost 4. Met zuidoost 3-4 is het al lekker onrustig voor de ingang, met stroom die je flink wegzet, dus de pilot heeft zeker een punt… Als een krab schoven we naar binnen, Anneke moest flink geconcentreerd sturen om op koers te blijven. Eenmaal binnen de pieren was het lekker rustig. Bij de jachtclub was een plekje in een box; wel zo makkelijk, kun je tenminste zonder een naastliggend schip lastig te vallen vertrekken.
Lowestoft blijft een stad in verval. De omgeving maar ook de inwoners geven een wat troosteloost beeld. We zijn nog even de hoofdstraat doorgelopen naar de supermarkt en twee nieuwe Engelse boeken gekocht bij Waterstones. Daarna gegeten aan boord, een variant op een recept uit de Good Food, pasta met de courgette en de snijbonen uit het “noodpakket”, heerlijk! Na het eten eigenlijk gelijk door naar bed. Toch stiekem wat moe van de overtocht.

6 augustus: Lowestoft-Southwold

Aangezien Lowestoft niet de meest aantrekkelijk plek van de Oostkust is, zijn we direct doorgevaren naar Southwold. We vertrokken rond negen uur, zodat we rond elf uur Soutwold konden aanlopen bij hoog water en rond de kentering. Het kan op het riviertje flink stromen. Er stond een noordelijk windje, rond kracht drie. Met een zonnetje erbij prima zeilweer. Met de stroom mee schoot het dan ook lekker op en twee uurtjes later voeren we langs de pier van Southwold. De havenmeester aangeroepen en hij ving ons keurig op bij de bezoekerssteiger. Element aan flinke lange lijnen vastgemaakt, zodat we zonder problemen ook bij laag water nog goed vast zouden liggen.

Na een lunch aan boord (tortilla’s met zalm en kruidenkaas) hebben we de fietsjes gepakt om naar Southwold te gaan. Langs het strand gewandeld en de pier uitgebreid bekeken. Natuurlijk even een kopje thee gedaan bij een van de cafe’s daar (looking like a very cafe-style cafe, aldus een van de voorbijgangers). Daarna de winkelstraat doorgelopen. Kleine boodschappen bij de coop en lekkere kaas bij Cheese Nutters. Ook maar even een rondleiding door Adnam’s brouwerij geboekt. Niet te vroeg, we moeten ons morgen om 11.00 uur melden.
’s Avonds in de pub tegenover de bezoekerssteiger gegeten. Het was er druk. Bij de eerste poging waren er geen tafels vrij; een uurtje later gelukkig wel. Allebei aan de overheerlijks fish’n’chips met mushy peas. Adnam’s biertje erbij, echt vakantie zo.

7 augustus: Southwold

Vandaag zijn we blijven liggen in Southwold. We willen deze vakantie de tijd nemen om de plaatjes en hun omgeving te bekijken. Hier dus een bezoekje aan de bierbrouwerij die als sinds 1345 in het stadje aanwezig is en sinds 18-zoveel in handen van de familie Adnam’s. We kregen de rondleiding van de (vroeg)gepensioneerde chief-engineer en daarna production-manager. Duidelijk een voormalig medewerker die verknocht is aan het bedrijf en de machinerie die onder zijn leiding is geinstalleerd. De brouwerij is nog niet zo lang geleden voorzien van een compleet nieuwe installatie, waardoor het hele brouwproces geautomatiseerd is. Echt voer voor ingenieurs, zeker Harald heeft zich uitstekende vermaakt met alle uitleg. Na de rondleiding de onvermijdelijke confrontatie met het product. Prima speciaalbieren en als toegift een paar wijnen en hun prijs-winnende gin. Een uitstekende afsluiting van de ochtend. En goed dat we een stevige boterham met gebakken ei als ontbijt hadden genomen.
Terug aan boord een broodje gegeten en na wat gelezen te hebben nog een wandelingetje gemaakt langs de overzijde van de rivier. Heen hebben we de brug genomen, terug het “roeiveer”. De veerman moest stevig roeien om de stroom dood te varen, petje af en geen man om mee te gaan armpje drukken. Vervolgens de havenmondig bekeken, waar het flink kan stromen, zeker zo rond half tij toen we gingen kijken. Indrukwekkend om te zien.
’s Avonds aan boord nasi gemaakt, met de peper uit de tuin van Pieter en Linda. Prima op smaak, geen sambal meer nodig. Na het eten nog in de kuip zitten lezen. De wind was gaan liggen, een heerlijk rustig avondje met een waterig zonnetje.
Morgen vertrekken we naar Woodbridge. We gaan ruim een uur na laagwater weg, zo rond half acht. Niet al te vroeg, blijft immers vakantie. Met deze vertrektijd zouden we mooi net na half tij bij de ingang van de Deben moeten zijn, de aanbevolen tijd om die op te varen richting Woodbridge. Aangezien er een regatta is al even gebeld met Tide Mill Yacht Harbour; er is gewoon plek voor ons. Wel zo prettig om te weten, want anders kunnen we gelijk de rivier weer terug varen. Die valt voor de haven namelijk droog…

8 augustus: Southwold-Woodbridge

Het getij dicteert: vertrek rond half acht en dat hebben we strak gehaald. De wekker ging even voor zevenen, ook mooi op tijd om nog net een weerberichtje mee te pakken van Thames coastguard via de marifoon. De verwachting was onveranderd. Begin noordelijk, kracht 3, draaiend naar zuid west en afnemend. Prima weertje dus om naar Woodbridge te komen. Over zee een dikke twintig mijl en dan nog ongeveer tien de rivier Deben op. Alles met stroom mee in dit geval. 
Ondanks dat het maar een goed uur na laag water was, hebben we nergens op het riviertje minder dan 2,4 meter water onder de boot gehad. Wel natuurlijk netjes via de aanbevolen route dicht onder de kade gebleven. Uit varen ging een stuk relaxter dan de laatste keer, toen we met afgaand tij uitvoeren. De stroom zette ons toen flink opzij, dat viel nu met stroom tegen gelukkig mee.
Buiten snel zeil gezet. Er stond nog net genoeg wind om te kunnen zeilen. Al snel begon de wind wat te draaien en af te nemen. De motor toch maar bij gezet, want anders zouden we het tij bij de Deben niet halen en ook Woodbridge niet. Netjes alle banken ontweken en langs de nogal lelijke kerncentrale gevaren. Er waren nog een paar bootjes buiten, deels ook onderweg naar de Deben. Op de achtergrond kwamen ook al langzaam de kranen bij Felixstowe in beeld, de ingang van de Orwell, de volgende rivier die we op willen gaan.
De ingang van de Deben vergt wat aandacht. Er zijn verschuivende banken van schelpen voor de ingang, dus goed de tonnenlijn volgen is het devies. Daarna op de rivier ook de tonnetjes in de gaten houden, al leiden alle aan moorings liggende boten ook de weg. Na vele bochtjes kwam de Tide Mill bij de jacht haven in beeld. De havenmeester aangeroepen en we konden door de jachthaven in. Het eerste plekje dat we toegewezen kregen had een nadeel: de boot naast ons vertoonde een hoge piep. Waarschijnlijk een laadalarm van zijn accu’s. Erg vervelend. De havenmeester zou het proberen op te lossen. Wij zijn eerst maar eens het stadje gaan bezichtigen. Punt van onderzoek was of de Moorish Lounge, een restaurant waar we een paar jaar terug lekker hadden gegeten nog bestond. Helaas, ze waren failliet gegaan. Dat werd dus zelf koken in plaats van uit eten. Gelukkig troffen we de nodige delicatessenzaakjes, waar we lekkere kaas, worst en olijven hebben gekocht. Tapas-maaltijdje dus in het zonnetje in de kuip. Zwaar leven hebben we toch… 

9 augustus: Woodbridge

Vandaag begon wat druilerig. De Metoffice (Brits KNMI) had regen voorspeld en had het weer eens bij het rechte eind. Rustig aan ochtendje dan maar, koffie, boekje, broodje. Rond de middag klaarde het op en zijn we gaan wandelen langs de rivier en een zijarm van de rivier. Het is hier duidelijk geen arme omgeving. Prachtige grote landhuizen met uitzicht over de rivier zijn hier niet een uitzondering. Terug zijn we langs de hoofdweg gelopen die uiteindelijk uitkomt bij de jachthaven. Op de terugweg ook boodschappen gedaan. We gaan Cobb-en met veel verse groenten om te roosteren en een flink stuk lamsvlees.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *