Vakantie 2013: Belgie – week 3

17 augustus: Nieuwpoort

Vandaag blijven we in Nieuwpoort, zodat we Nieuwpoort-Bad en de rest van de omgeving kunnen bekijken. We zijn begonnen met een wandeling langs het toegangskanaal naar Nieuwpoort-Bad.

Een goed kwartier wandelen, langs verschillende nieuwbouw, een zeilschool, botenverkoper etc. Op de pier kun je krabbennetjes huren die je via speciaal aangelegde “hengels” kunt laten zakken. Krabbenvissen wordt hier tot sport verheven!
Daarna over de boulevard het plaatsje zelf in gelopen. Best aardig, ook de winkelstraat erachter, met een aantal speciaalzaken qua eten maar ook kleding en schoenen. Blijkbaar shopt de gegoede Belg hier, want de haute couture merken waren goed vertegenwoordigd. Vervolgens zijn we met de kusttram naar De Haan gegaan. Voor vijf euro kun je de hele dag gebruik van deze tram en andere bus/trams rondom de kustplaatsen, prima deal. Een goed uur verder kwamen we aan de in De Haan. Beetje duf, want het was vrij warm in de tram. Maar eenmaal lopend door het plaatsje en met windje van zee kwam dat snel weer goed. Met uitzicht op zee lunch gedaan. Anneke met een prima salade nicoise en Harald met een dubbel tosti met ham, kaas en mosterd. De boulevard helemaal afgelopen tot aan het kite-surf-strand, al werd er niet gekite. Er was te weinig wind. Terug in de tram weer lekker duf geworden. Op de terugweg boodschappen gedaan. De supermarkt was overigens mooi dicht bij de haven. Terug aan boord in de kuip zitten lezen. Volgens de weersverwachting zou het hard (kracht zeven) gaan waaien en regenen. We hebben voor het eerst in deze vakantie de kuiptent opgezet, zodat we wat langer buiten konden zitten. Eigenlijk wel zo lekker.
’s Avonds mosselen gegeten in de jachtclub. Prima op smaak gebracht met wijn en geserveerd met frietjes, top. Na een kopje koffie en thee weer terug aan boord. De haven blijkt goed beschut. Van de wind was weinig te merken en de regen liet gelukkig nog even op zich wachten, zodat we droog weer aan boord konden komen. In de nacht heeft het wel lekker doorgeregend. Ook dan is de kuiptent lekker; de kajuitingang kon gewoon openblijven en de regen klettert minder hard op de kuip waaronder we liggen te slapen.

18 augustus: Nieuwpoort-Blankenberge

Volgens de verwachting zou de wind vandaag gaan afnemen, zodat we richting Blankenberge kunnen. We hebben inmiddels per sms contact gehad met Erwin en Veronique die met hun twee jongens in Zeeland aan het zeilen zijn met hun X332-sport. Plan is om hen ergens in Zeeland te gaan ontmoeten. Daarna willen we uiterlijk donderdag in Scheveningen zijn, in verband met de verjaardag van Tan op vrijdag. Dus vandaag alvast een stukje naar het noorden, komt dan goed uit.
’s Ochtends stond er nog steeds een flinke wind. Even de websites van windfinder en KNMI bekeken en besloten te gaan varen. Er stond volgens de websites aan begin nog 5-6 en dit zou gaan afnemen tot 3-4. Eenmaal buiten bleek er inderdaad 4-5 uit het zuid-westen te staan. Mooie ruime wind. Alleen op het fokje gevaren, wel zo rustig en geen kans op ongewenste gijpen van het grootzeil zo voor het lapje. Met stroom mee vloog de 18 mijl naar Blankenberge voorbij. In minder dan drie uur tijd liepen we Blankenberge aan. Bij Scarphout een plekje gevonden aan de passantensteiger.
Na het havenbiertje (en crystal clear voor Anneke) zijn we het stadje ingelopen. Verrassend genoeg nog best groot en gezellig. Een paar flinke winkelstraten met leuke winkels. Anneke is nog goed geslaagd voor een jurkje en broek met twee truien voor komende winter. Het strand was ook verrassend. Voor het eerst in Belgie beach clubs met lounge-mogelijkheden. Eentje heette Nusa Dua Beach. Na ons verblijf daar afgelopen april konden we het niet laten hier een drankje te nuttigen. Na twee mojito’s voor Anneke en twee Brugse zot voor Harald de club weer verlaten en het avondeten maar eenvoudig gehouden: Vlaamse friet.
’s Avonds nog per sms contact gehad met Erwin en Veronique. We ontmoeten elkaar dinsdag in Bruinisse. Dat betekent dat wij morgen ergens op de Oosterschelde af gaan meren. Naar we begrijpen van Erwin is Roompot knap saai bij ene Bungelowpark. Het zal Colijnsplaat of Zie(de)rikzee worden.

19 augustus: Blankenberge-Zierikzee

Een heerlijk zeildagje! In de vroege ochtend trok er een trogje met wat regen en stevige wind over. Daar hebben we echter geen last van gehad. We lagen nog te slapen. In de ochtend merkten we nog wel wat van de wind, maar tegen de tijd van vertrek (rond 10.00 uur) vielen die ook al weer mee. Op de website van het KNMI met actuele waarnemingen was de wind kracht 4-5 uit het noordwesten, oftewel net wel/net niet bezeild richting de Roompotsluizen bij de Oosterschelde. We begonnen de dag met twee reven; buiten stond nog een stevige vijf en het was hoog aan de wind het eerste deel van de tocht. De zee was wat woelig, golfjes van verschillende kanten. Zal wel zijn geweest omdat de wind net was gedraaid. Toen we eenmaal konden afvallen richting de sluis, ging het als een speer. Ruim inkomende windje en stroom mee, met regelmaat ruim acht knopen over de grond. Ondertussen scheen het zonnetje. Harald zat al weer in korte broek achter het roer. Eigenlijk hebben we voor het zesde jaar achtereen ontzettend mazzel met het weer. Als het al regent, is dat op momenten dat we er geen last van hebben en verder vaak zo zonnig en warm dat het tijd is voor een korte broek.
Toen we eenmaal wat ruimer voeren, heeft Anneke een lunch gemaakt. Broodjes met chorizo en gesmolten kaas.
Na de sluis besloten om door te gaan naar Zierikzee. Roompot schijnt nogal saai te zijn, aldus de sms van Erwin. Zierikzee is een betere optie naar het schijnt. En nu we er zijn, dit klopt. Een erg fraai, lieflijk plaatsje, met veel oude charmante huisjes. Daarnaast een goede AH, zodat de lege flessen weer konden worden ingeleverd (dit kan in het buitenland niet) en de voorraden weer zijn aangevuld, inclusief borrelvoorraad in verband met de afspraak met Erwin en Veronique morgen.
’s Avonds in de kuip de risotto met pesto en noten gegeten. Een heerlijk zomers avondje nog. Morgen is een spannend dagje; Rita wordt geopereerd, wat hopelijk leidt tot een verbeterde werking van haar hart en daardoor meer uithoudingsvermogen.

20 augustus: Zierikzee-Bruinisse

Vandaag een kort tochtje. In Bruinisse hebben we afgesproken met Erwin, Veronique en de kinderen. Zij komen vanuit Yerseke. Zoals post Wemeldinge het mooi verwoordde: de wind was flauw en stil. Omdat het maar een kort tochtje was nog lang de poging te zeilen doorgezet. Maar toen de wind onder de twee knopen zakte was zeilen toch echt onmogelijk. De laatste twee-drie mijl richting de sluis dus op motor gedaan. Bij de sluis hadden we geluk, we konden nog net aansluiten bij een schutting.
We hadden afgesproken bij de marina, aangezien daar ook goede voorzieningen waren voor de kinderen alsook een restaurant, wat qua avondeten wel weer handig was. Wij waren als eerste bij de haven, dus gelijk een plekje voor Erwin en Veronique naast ons geregeld. Het blijkt een mega-grote haven te zijn. Ruimte genoeg! We keken mooi uit op de zeilschool, wat nog wel weer wat herinneringen bij Harald boven bracht. Alle trucjes bij licht en warm weer, het zingen, watergevecht…
In de middag geborreld en de speeltuin verkend; ’s Avonds lekker uit eten. Na de Belgische mosselen nu de Zeeuwse mosselen. Een prima maaltje. Na nog een borrel aan boord heeft Anneke haar bed opgezocht, evenals Veronique. De heren rondden de dag af met een whisky.

21 augustus: Bruinisse-Stellendam

Vandaag een wat langere tocht met een paar sluizen en de Haringvlietbrug. Rond tien uur zijn we uitgevaren. Deze keer pech bij de sluis. Net nadat we hadden vastgemaakt aan de wachtsteiger kwam er een grote werkschuit aan. Deze kreeg voorrang in de sluis en vulde de sluis volledig. En blijkbaar nemen ze in Zeeland rustig de tijd voor het schutten. Al met al waren we pas een dikke twee uur later door de sluis. We konden gelijk door naar de volgende sluis. Daar hoefden we minder lang voor te wachten. Het schutten daarentegen nam een klein half uur in beslag. Het zoute en zoete water moest worden gescheiden.
Na de sluis een poging gedaan tot zeilen. Het eerste deel lukt dit, daarna was het te veel in de wind en zou het te lang duren. We waren beide in de veronderstelling dat de Haringvlietbrug om 16.00 uur nog zou draaien (en dan pas weer na de spits). Toen Anneke dat ging checken, bleek echter dat de laatste opening voor de spits al om 15.30 uur zou zijn. Dat ging krap worden. Bij de sluis konden we vrij snel door. Het schutten ging ook snel, waarna we zo ongeveer in planee richting de brug voeren. Kort achter ons zat een Bavaria die hetzelfde deed. We hadden mazzel, we konden nog net mee. Dat scheelde toch weer een dikke drie uur wachten bij de brug.
Na de brug trok de wind wat aan. Halverwege draaide de wind ongunstig, maar in het heerlijke zonnetje en wetende dat de aanloop van Stellendam niet al te ingewikkeld is, hebben we lekker al kruisend doorgezeild. Even na achten lagen we voor de wal bij Marina Stellendam.

22 augustus: Stellendam-Scheveningen

In de ochtend was het wat mistig en regenachtig. Gelukkig hoefden we pas tussen elf en twaalf weg gezien het tij. Bij vertrek miezerde het nog wat, maar eenmaal door de sluis was het zo goed als droog. Het eerste deel van het slijkgat was bezeild, daarna zat er een ongunstige draai in en moesten we een baggeraar ontwijken. Daarna lekker gezeild en voor het eerst deze vakantie de spinnaker gezet. De nieuwe rocon werkt perfect. Het ding ging zo snel omhoog dat Anneke het niet eens door had dat de spi al stond en de schoten aan konden worden getrokken. Een van de boten die we inhaalden heeft een aantal fraaie foto’s van ons gemaakt.
Helaas was de lol maar van korte duur. De wind viel weg en de spi was niet meer vol te varen. Dus toch maar de motor aan. Want om nou met 1 tot 2 knopen snelheid de Maasmond over te steken…
Rond half zeven liepen we Scheveningen aan. We kregen een mooie plekje in een box aan de kant van de restaurants. ’s Avonds gelijk even op de fiets de stad in om een cadeautje te kopen voor Tanja die morgen jarig is.

23-24 augustus: Scheveningen

Vrijdag werd een vol dagje. We zijn begonnen in de stad, een lunch met een collega van Anneke die op het Haagse kantoor van de provincie werkt. Daarna door naar Tanja om haar verjaardag te vieren. Liesje, haar moeder, was er ook. Erg gezellig om weer eens bij te praten. ’s Avonds zijn met Bart en Tan gaan eten bij Catch, schuin tegen over onze boot. Het is pas geopend. Erg lekkere visgerechten. Na een dagje lekker pimpelen (we zijn begonnen met rosé bij Tan en hebben dit doorgezet met uitstekende witte wijn bij Catch) ook snel in slaap :).
Zaterdag was een relaxed dagje. ’s Ochtends rustig aan gedaan, om daarna op de fiets stappen richting de pier van Scheveningen. Bij een van de beach clubs hebben we geluncht. Daarna boodschappen gedaan en Anneke heeft een dinertje gemaakt voor Bart, Tan en Harald. Helaas begon het wat te miezeren. Buiten eten was geen optie. Na het eten werd het droog en konden we alsnog richting het vuurwerkfestival. We hebben de show van een land gezien. Het was ons wat te fris om nog een half uur op de volgende te wachten. Bovendien moesten we de volgende dag niet al te laat vertrekken om gunsitge stroming te hebben richtign IJmuiden.