Vakantie 2013: Wad – week 4

25 augustus: Schevingen-Den Helder

Gegeven het tij zijn we op tijd vertrokken richting IJmuiden. Tegen de verwachting in stond er meer wind en uit een gunstigere hoek. Vervelend was wel dat we ter hoogte van Wassenaar in dichte mist terecht kwamen. Het zicht was soms minder dan 50 meter. Gelukkig trok de mist op tijd weg en kwam IJmuiden in zicht. Het ging zo lekker, dat we maar besloten in een keer door te gaan naar Den Helder. Dat kwam ook nog redelijk uit qua tij met de aanloop van Den Helder.
Onderweg draaide de wind wel wat ongunstig, maar op zee is gelukkig voldoende ruimte om te laveren. De kentering van de stroom was helaas wat later dan we hadden gedacht op basis van een eenvoudige blik op wanneer het hoog/laag water was. Pas het laatste uurtje stroomde het een beetje mee. Even na achten lagen we bij de KMJC en was het tijd voor een blauwe hap. Dat gaat er altijd goed in, zeker na een lange dag varen.

26 augustus: Den Helder-Terschelling

Vandaag gaan we in een dag naar Terschelling. Een lange tocht langs het Scheurrak ommedraai, maar vrijwel de gehele tocht stroom mee. Er stond een lekker windje buiten, noordelijk rond kracht vier. Wind tegen stroom bij Texel maakten het wat choppy, maar met een paar lange slagen konden we afvallen richting de ingang van het Scheurrak. De stroom hielp al goed mee. Het Scheurrak was niet bezeild en te krap om te kruisen. We waren keurig rond hoog water bij het ondiepste gedeelte, zodat we voldoende water hadden. Na het scheurrak weer zeil gezet en heerlijk gezeild richting Terschelling. Gedeelte waren net niet bezeild, maar het was te mooi weer om niet te zeilen. De motor maakt immers ook zo’n herrie. Eenmaal in de Slenk ging het hard. Wel bij het indraaien nog even goed opletten. Van beide kanten kwam een veerboot aan.
De haven van Terschelling was relatief rustig. Gemiddeld lagen de boten twee dik. Heel goed te doen dus. Er bleken nog een paar Etappers te liggen, Bornia en Luna. ’s Avonds gezellig geborreld aan boord van Bornia.

27-28 augustus: Terschelling

Dinsdag is Anneke ’s ochtends gaan paardrijden. Ze bleek alleen, heel handig, geen paardrijbroek bij zich te hebben. Ze heeft een rijbroek met een krijtstreepje, maar ook een net pak… de broek van het nette pak was wel aan boord. Dus maar in een skinny jeans richting Puur Terschelling. Na een heerlijke tocht was haar achterste wel wat beurs. Rijbroeken hebben toch nut zo blijkt maar weer.
Na de lunch West ingelopen en ’s avonds lekker aan boord gegeten. En gelijk even op iens.nl gekeken of er naast het Golfje in Midsland nog andere goede restaurants op het eiland zijn, maar dan dichter bij de haven. Dat bleek er te zijn. Caracol kreeg goede beoordelingen, dus daar gereserveerd voor de volgende avond.
Woensdag hebben we het vaste rondje gefietst langs Midsland en West aan zee. Eerst richting Midsland deze keer, over de dijk bij het Wad. In Midsland de dag begonnen met een kopje koffie en in Harald’s geval een flink stuk appelgebak. Na wat winkeltjes te hebben bekeken, zijn we doorgefietst naar West. Bij de strandtent daar lekker in het zonnetje gezeten op de loungebanken. Na een overheerlijke lunch nog even naar de zee gelopen, die knap koud bleek te zijn.
Daarna teruggefietst naar West en in de kuip verder genoten van het mooie weer. Henk van Etappe 3 was ook aangekomen op Terschelling en kwam even bijpraten. ’s Avonds hebben we uitstekend gegeten bij Caracol. Harald had een ruim bemeten Ribeye en Anneke op aanraden van de serveerster de wilde Terschellinger mosselen. Dat bleken de beste mosselen van de vakantie, erg smaakvol. Een prima afsluiting van de dagen op Terschelling en een restaurant om te onthouden voor de kerstvakantie.

29 augustus: Terschelling-Harlingen

Een rustig tochtje naar Harlingen vandaag. De Slenk was goed bezeild, de Meep niet. Maar met twee-drie lange slagen waren we daar ook weer door heen. We waren mooi op tijd, zodat het nog niet al te hard tegen stroomde daar. Wederom konden we genieten van een zonnetje tijdens het zeilen. Met de stroom mee schoot het lekker op naar Harlingen.
In Harlingen bleken de visserijdagen te zijn. Er lagen twee boten van de marine, een sleper en de duikondersteuning. Altijd leuk om even aan boord te kijken. In de stad stonden vele kraampjes en heeft Anneke een leuk boetiekje ontdekt, waar ze een nieuwe winterjas heeft gekocht. Dat deel van de garderobe is nog niet vervangen na het afvallen twee jaar geleden, maar moest nu toch ook maar een keer gebeuren.
Eenmaal terug aan boord bleek Henk ook aangekomen in Harlingen. Zijn oliealarm was afgegaan en hij kon de olie aan boord niet vinden, dus toen maar Harlingen aangelopn in plaats van de geplande tocht naar Hindelopen. We hebben hem uitgenodigd voor het avondeten. Anneke heeft weer eens een nieuw recept geprobeerd, zelf gemaakte tonijnburgers, welke uitstekend smaakten.

30 augustus: Harlingen-Enkhuizen

Vandaag zijn we teruggevaren naar de thuishaven. Na vier heerlijke weken komt het einde van de vakantie toch in zicht. Net als vorig jaar zouden we er allebei rustig nog vier weken aan willen plakken, het verveelt nog lang niet aan boord, maar ja, de plicht roept. Met zuidwestelijke wind was Enkhuizen niet bezeild, maar wederom met lange slagen kwam Enkhuizen wel dichterbij. Altijd lastig om het vogeleiland weer te omzeilen. Zeker omdat we ook nog werden afgeleid door een plotter die kuren kreeg. Hij was z’n GPS-positie kwijt. Na een systeemreset kwam het ding gelukkig weer tot leven.
Onze box in Enkhuizen was keurig beschikbaar. Anneke heeft de boot ontzout, terwijl Harald een band heeft vervangen. We bleken namelijk een lekke band te hebben opgelopen. Bij de garage bleek er een grote schroef in te zitten, domme pech dus. Daarna maar eens gaan kijken bij de ouders van Anneke en de katjes. Joop en Lot zijn slimmer dan we dachten. Zodra we binnen kwamen verdwenen ze uit beeld, geen zin om hun draagmand in te gaan en mee de auto in… al was dat niet eerder dan zaterdag pas aan de orde…

31 augustus: Enkhuizen-Zwolle

’s Ochtends hebben we de boot ook van binnen een aai over de bol gegeven, waarna Anneke nog even naar de uitverkoop van de ruitersportzaak in West Friesland is geweest. Na de lunch hebben we onze kleding bij elkaar gepakt en zijn we de katjes gaan halen, om weer terug te gaan naar Zwolle. Het was weer een heerlijk tijd aan boord, die veel te snel is gegaan…