13 augustus Enkhuizen – Zwolle

En dan zijn vier weken opeens voorbij. Zoals ieder jaar hadden het er ook rustig vijf, zes, zeven of nog meer mogen zijn. Anneke begon de dag met een stukje hardlopen. Inmiddels 20 minuten onafgebroken lopen. Het gaat niet enorm snel, maar het begin is er zeker. Daarna Bart, Kiki en de kinderen uitgezwaaid die ook huiswaarts (Marina Muiderzand) gingen. Harald had terwijl Anneke liep “de schuur” (de achterkajuit) uitgeruimd. Volgend weekend gaan Dicky en John mee, dus moeten die slaapplaatsen enigszins bereikbaar zijn. Voor de lunch nog maar weer een keertje tosti’s met geitenkaas gemaakt. Blijft een lekker recept. De auto volgeladen en wederom richting de ouders van Anneke om de katjes op te halen. En toen naar Zwolle… de vakantie echt voorbij. Het huis was lekker opgeruimd; de werkster was nog paar uurtjes geweest. De was aangezet en de spullen opgeruimd. We kunnen er weer even tegenaan op het werk. Wel altijd een tegenvaller als je de wekker moeten zetten…

12 augustus Medemblik – Enkhuizen

De dag begon wat regenachtig. Het tochtje naar Enkhuizen is zo kort, anderhalf tot twee uur, dat het handig te timen is tussen buien door. Rond half twaalf werd het droog. Een mooi moment om uit te varen. Bijkomend voordeel van dag later varen, was dat er nu wel voldoende wind stond om te zeilen en daarmee de muggen weg bleven. We moesten tussen de verschillende wedstrijdvelden door richting de Ven. Er was, zoals wel vaker in Medemblik, een internationaal evenement met open boten. Het eerste stuk was pal voor het lapje. Gelukkig stond er ruim voldoende wind om te kunnen zeilen. Toen we het hoekje om gingen voorbij Andijk kon de genua erbij. Snel kwam het krabbersgat in beeld, vertrouwd, maar maakte ook duidelijk dat het einde van de vakantie dichterbij kwam.
Eenmaal in Enkhuizen zijn we richting de ouders van Anneke gelopen om te kijken hoe het met de katjes was en om de auto op te halen. Terug op de haven de eerste spulletjes van boord gehaald. Schuin achter ons bleek Bachata te liggen, onze vorige boot. Daan was samen met zijn twee dochters aan het varen. Eind van de middag gezellig met elkaar geborreld. Voorzien van de restjes kaas uit Den Helder, nog wat nootjes en chipjes van Daan en daarmee hadden we geen behoefte meer aan avondeten. ’s Avonds nog geborreld met Inge, teamleider bij Anneke, die onderweg was naar Schiphol. Wonende in het noorden van Friesland en zondagochtend op tijd moeten vliegen hadden haar naar een hotelovernachting in Enkhuizen geleid. Ze was begonnen aan de lange reis naar Darwin, waar haar man Peter met de boot ligt. Hij is met zijn duurzaam jachtbezig met een wereldomzeiling. Ze vaart met hem mee naar Bali en vliegt dan weer terug naar Nederland. Een lekker dagje zo aan het eind van de vakantie.

11 augustus Den Helder – Enkhuizen, of toch Medemblik

Gelukkig hoefden we op deze laatste dag waarop we met getij te maken hadden niet te vroeg op. Als we uiterlijk om tien uur uit zouden varen, zouden me nog stroom mee hebben naar Den Oever. Zaterdag lijkt het regenachtig te worden, dus gaan we maar in een keer door naar Enkhuizen. Tussen negen en tien zijn we uitgevaren. Weer even netjes gemeld bij de verkeerscentrale Den Helder; er waren geen bijzonderheden. Het eerste stukje hebben we gemotorzeild, daarna even kunnen zeilen, maar als snel was duidelijk dat er te weinig wind stond. Bij de sluis moesten we even wachten. Er waren werkzaamheden aan de spuien, die voor vertraging op de weg zorgden. Om de file niet te lang te laten worden, draaide de brug maar spaarzaam. Na een half uur tot driekwartier wachten konden we de brug door en gelijk de sluis in. Het was niet druk, ondanks de wachttijd. Alle bootjes konden gelijk mee. Op het IJsselmeer nog een poging tot spinnakeren gedaan, maar ook dat bleek niet te gaan. Helaas waren de befaamde muggetjes ook weer aanwezig bij dit weertype. Als er maar iets te weinig wind is, komen ze echt overal zitten. Anneke is zoals vaker naar binnen gevlucht. Onderweg kregen we een appje van Bart en Kiki van de Veleiro Vinho, een Etap 30i. Zij lagen in Medemblik, waar deze avond Culinair aan de kade zou zijn in het kader van de West-Friese waterweken. Of we ook zin hadden om te komen. Ze hadden ons op de ais zien varen, toch weer handig systeem, want dit was een natuurlijk een leuke uitnodiging. Dus koers gezet naar Medemblik en de Compagnieshaven geïnformeerd dat we toch pas zaterdag zouden terugkomen.
Met Bart, Kiki en de kinderen ’s middags de Stadbrouwerij uitgeprobeerd. De heren deden een proefplankje, de dames hielden het bij verse gemberthee. Een goed begin van het culinaire festijn. Het eetfestijn was aan de kade bij de gemeentehaven. Zes van de betere restaurants van Medemblik verzorgden allemaal een gerechtje. We vonden een picknicktafel waar we met zijn zevenen konden zitten. Omstebeurt een gerecht gehaald. Allemaal erg smaakvol, maar het gerechtje van Meijers 2.0 was toch wel veruit het beste. Toch maar een keertje daar gaan eten in een weekendje. Terug aan boord nog een whisky gedaan en toen bedje in. Morgen laatste vaardag van de vakantie en dan zondag terug naar Zwolle.

10 augustus Den Helder

Vanavond komend tante Linda en oom Pieter, samen met de ouders van Anneke, eten. Altijd weer leuk om de oude vrienden weer te zien. ’s Ochtends is Anneke eerst weer gaan hardlopen. Inmiddels twee keer tien minuten met een korte pauze ertussen. Na de douche zijn we de stad in gefietst. Even rondgekeken in het inmiddels flink verbouwde en opgeknapte centrum. Daarna een visje op het plein, om daarna naar het kaaswinkeltje te gaan voor wat lekkere kaasjes bij de borrel. Het was eerst even schrikken, want op de oorspronkelijke plek zat het ons bekende winkeltje niet meer. Het bleek verplaatst net naast de Albert Heijn. Dus alsnog de heerlijke kaasjes gekocht. Daarna de boodschappen bij de AH. We gaan vooraf wat tapas doen en dan een eenvoudige paella. Helaas had de AH geen tahini meer. Het was even zoeken, maar bij een mediterraan winkeltje verderop in de Spoorstraat alsnog een potje gevonden. Bij de slijter een paar flessen witte wijn gehaald. Een paar jaar geleden hadden we daar een prima Sauvignon uit Chili gevonden, die dicht in de buurt van een Sancerre kwam. Deze bleken ze nog steeds te hebben.
Terug aan boord is Anneke gaan kokkerellen, geholpen met wat snijwerk door Harald. Rond half zes kwam het bezoek. De pa van Anneke met licht gehavend gezicht; hij was ’s middags weer voor controle geweest bij de huidarts en bleek wederom paar plekjes huidkanker te hebben waar ze biopt uit hebben genomen. Wat dat betreft vanavond een lekker stel te eten, de moeder van Anneke vorig jaar borstkanker, de pa van Anneke af en toe van dit soort plekjes in zijn gezicht en Pieter die dit voorjaar is behandeld en nu in afwachting is of de bestraling zijn werk heeft gedaan. Gelukkig voelde iedereen zich nu goed en hebben we lekker met elkaar genoten van het prettige gezelschap en het eten. Voor het toetje zijn we naar het restaurant gegaan. IJsje en koffie en thee vormden een goede afsluiting van deze gezellige avond.
Morgen zijn we van plan terug te gaan naar Enkhuizen. Zaterdag komt er mogelijk wat regen en wel zo fijn om dan niet op het water te hoeven zijn.

9 augustus Scheveningen – Den Helder

De weerberichten zagen er goed uit, zuidwestelijk 3-4, mogelijk 5 en draaiend en afnemend naar west of zelfs noordwest. De actuele wind bij IJmuiden was inderdaad vijf uit het zuidwesten, dus wie doet ons wat. Gelet op de stroom bij Den Helder moesten we rond tienen weg. Even gemeld bij de verkeerscentrale, er waren geen bijzonderheden en als we maar stuurboordswal hielden, mochten we zeil zetten tussen de pieren. Zekerheidshalve een rifje gezet. Eenmaal buiten bleek er een stevige wind te staan. Een dikke zes, met vlagen tegen de dertig met als max 32,6 knopen. Gelukkig wel uit het zuidwesten. Daarmee schoot het wel lekker op. Bij IJmuiden was het rustig. Er kwamen geen schepen binnen of naar buiten. Heel langzaam nam de wind inderdaad af. Op een gegeven moment de genua er bij gezet. Even de spi overwogen, maar gezien de toch nog wat stevige vlagen gekozen voor de genua op de boom al vlinderend. De wind draaide uiteindelijk ook wat, dus mocht de boom er weer uit. Bij Hel’s deur was de wind verder afgenomen en met de stroming stevig mee, werd het dobberen. Om er niet te lang over te doen, en mogelijk alsnog stroom tegen te krijgen, toch de motor maar gestart. Rond half acht voeren we de KMJC binnen. Daar was het best rustig. We kregen een box met de kuip nog lekker in de zon. Anneke ging afrekenen, terwijl Harald de boot opruimde, waarmee we daarna snel door konden naar het restaurant konden voor de befaamde blauwe hap. Het was zoals altijd erg smaakvolle nasi met saté. Anneke koos voor het junior-portie, voor haar meer dan genoeg, terwijl Harald het bordje vol deed. Terug aan boord op tijd het bedje in na deze heerlijke zeildag.

8 augustus Scheveningen

We doen nog een dag Den Haag en Scheveningen. Vanmiddag komt er flink wat regen met vermoedelijk ook onweer. De wind wordt noordelijk. Bepaald niet ideaal om dan een slag omhoog te maken. Anneke is de dag begonnen met hardlopen. Deze keer een wat vlakker parcours gedaan, waarmee de workout goed vol te houden was. Na douche en ontbijt zijn we richting gemeentemuseumgegaan. Daar bleek een fraaie tijdelijke tentoonstelling te zijn over de Stijl en Mondriaan. Boeiend om te zien hoe hij zich heeft ontwikkelt van een meer “klassieke” schilder richting de bekende “vlakken”, met Victory Boogiewoogie als hoogtepunt.
Daarna door naar de buren, Museon. Dat museum staat bekend om zijn kind-vriendelijkheid. En dat was gelijk duidelijk. Niet alleen de nodige kinderdagverblijven die er aankwamen, maar ook een drukte van belang bij alle onderdelen waar van alles was ingericht om niet alleen te bekijken maar vooral te doen. We hadden het hier snel gezien. Goed excuus om op tijd terug te gaan richting boot, voordat de regen echt los zou gaan. Even langs de Fred voor vers brood en wat boodschappen bij de AH. Zo kwamen we vrijwel droog over. De rest van de middag doorgebracht met het volgende filmpje maken, boekje lezen en het logboek is bij deze weer bij.
Het laatste weerbericht voor morgen ziet er weer net wat gunstiger uit. Wellicht kunnen we toch morgen een lange slag naar Den Helder maken. Dat heeft onze voorkeur boven bij IJmuiden naar binnen, weer het kanaal door en waterplanten op het Markermeer. We zullen morgenochtend zien!

7 augustus Scheveningen

Vandaag een dagje stad en musea op de rol. Na de koffie en ontbijt eerst naar Vrolijk watersport. Het stropje waarmee de bulletalie wordt geborgd is zaterdag geofferd aan de zee en behoeft daarmee vervanging. Aangezien de meeste winkels pas tussen elf en twaalf open gaan, en de musea rond enen, zijn we via een “omfietsroute” richting het centrum gegaan. Heerlijk weertje, beetje zon met klein fris briesje. Via de boulevard en Scheveningse bosjes kwamen we aan in het centrum. Tijd voor een kopje thee op het terras. Daarna even de bijenkorf door en nog wat andere winkels bekijken. De Karen Millen viel ook hier weer tegen. De Michael Kors had Anneke mazzel in de uitverkoop. Met 70% korting is het leuk shoppen. Voor de lunch hebben we een salade gedaan bij de Bagels & Beans. Zelfs Harald deed het na een dag als gisteren even wat rustiger aan.
Na de lunch doorgelopen naar het Mauritshuis. Daar konden we ook een museumjaarkaart kopen. Dat was een tip van Bart en Kiki. Met onze verdere plannen voor Den Haag gaan we de aanschaf er al bijna uit hebben en inderdaad wel zo handig om in voorkomende gevallen eens wat vaker een museum in te lopen als we een weekendje weg zijn met de boot. Natuurlijk hebben we het Meisje met de parel bewonderd. Ook fraai hoe het Mauritshuis er zelf uitziet.
Na het Mauritshuis door naar Panorama Mesdag. Een mooie kijk op Scheveningen. Intrigerend hoe je brein je aardig voor de gek kan houden met wat optische illusies. Door de wijze waarop het panorama is aangelegd is het bijvoorbeeld moeilijk de grootte van objecten die in het zand voor het doek liggen in te schatten. Een klomp die verder ligt lijkt heel groot te zijn, maar als die dan dichterbij wordt gehaald blijkt die in de praktijk van normaal formaat.
Terug op de boot kopje thee (Harald sloeg deze middag zelfs zijn vrij traditionele vakantie-middag-biertje over). Na het avondeten zijn we richting de pier gegaan. Daar is een nieuw reuzenrad geopend. Met deze prachtige avond hadden we een schitterende weidse blik over Den Haag en Scheveningen tot aan de Maasvlakte en IJmuiden. Op de terugweg even gestopt om te genieten van de prachtige zonsondergang op zee. Het leven is goed.

6 augustus Scheveningen

De kerkklokken klonken al vroeg in Scheveningen, om acht uur was de eerste kerk kennelijk al “in bedrijf”. Wij draaiden ons nog een keertje om. Tweede helft van de ochtend verschoven naar de kuip en steiger. Victor was jarig en had een radiografisch bestuurbaar bootje gehad dat hij maar wat graag wilde laten zien. Anneke is gaan hardlopen. Ze had een leuke route uitgezocht op de kaart, maar die kaart hield geen rekeningen met grote bouwwerkzaamheden en een vrij steile duin. Toen die duin beklommen was, vond ze het een mooi moment om om te keren. De workout volgens de app daarmee niet gehaald, maar wel weer gelopen. Wie weet komt er zo ritme in dat vast te houden valt als ze weer werkt. We konden eind van de ochtend verplaatsen naar een box. Dat ligt wel zo rustig. We liggen wel dicht bij de kom, dus kunnen nog steeds meegenieten van al het gedraai en gedoe dat sommige boten hebben bij het afmeren.
Om 13.00 uur hadden we gereserveerd bij Catch by Simonissamen met Tan en Bart. Zij zijn al weer terug van hun Franse vakantie. Het zonnetje scheen inmiddels volop. Lekker buiten gezeten, deels zon, deels schaduw. Het eten was uitstekend. Bart, Harald en Anneke vooraf aan de coquilles, Tan vanzelfsprekend de bisque. Anneke daarna aan de kreeft, Harald aan de tong, Bart aan de griet en Tan zalm met kreeftenrisotto. Dit alles onder genot van een Sancerre. Heerlijk bijgepraat over hun vakantie, die van ons, families, hun nieuwe huis, noem maar op. Een goed begin van ons verblijf in Scheveningen.
Na de lunch snel naar de Jumbo om wat borrelzaken in te slaan voor Arne en Maaike die ergens tussen vier en vijf zouden komen. Zoals eigenlijk altijd kwamen ze zelf ook met een goede wijn, een brut in dit geval. Erg passend in het nog steeds heerlijke zonnetje. Olijfje, kaasje, zoutje, ach, zo komen we de middag wel door. Het bleek voor Arne en Maaike hun laatste vakantiedag te zijn. De kinderen zijn een paar dagen uit logeren. Oftewel, alle reden om uit eten te gaan en hoe zwaar ook, dan gaan we mee. Nu naar Encore bij Simonis. Die is net geopende op de andere hoek van alle horeca hier aan de haven. Een net wat ander concept met veel kleine hapjes, beetje sushi-achtig. Ook dat ging er soepel in samen met een Gruner Veltliner.
Terug op de haven bleek de Kriebels in de kom te liggen. Even bijgepraat met Marthe en Kees. Toen de whisky op tafel kwam is Anneke haar mandje ingegaan, Harald heeft de dag op deze wijze passend afgerond.

5 augustus Blankenberge – Scheveningen

Anneke werd voor de wekker wakker. Gelijk weerbericht gecheckt. Het leek erop dat er wat weinig wind zou staan en eind van de dag vermoedelijk wat steviger buien, dus gelijk maar eruit en vaarklaar maken. Met een kopje koffie in de hand zeil gezet net buiten de pieren. Rond half acht voeren we richting de Vlakte van de Raan. De wind was inderdaad niet overmatig. De spi kon er weer op. De zee was na de harde wind van de afgelopen dag wel onrustig. Harald kwam wat appelig terug van het voordek. Onder spi ging het lekker. Achter ons werd het wat donkerder, waarmee de eerste bui zich aandiende. Niet met extra wind, wel met een windschifting van bijna 180 graden. De spi moest er dus weer af en op motor verder. Gelukkig draaide de wind wel beetje terug naar het westen, waarmee we hoog aan de wind (kracht 4-5, hoezo afnemende wind?) verder konden richting Maasmond. Bij de oversteek begon de wind verder in kracht af te nemen en met het geklots daar viel de snelheid rap terug. Dus de motor weer bij. Er was deze keer wel wat uitgaande scheepvaart, maar niks waarvoor we hoefden te wijken. Het stroomde nog steeds een beetje mee, waarmee Scheveningen in beeld kwam. Na de oversteek is dat nog een mijl of zeven. En dat was wel zo prettig want het begon aan de horizon wat donker te worden. Op buienradar was te zien dat er flink wat regen onze kant op kwam. We waren mooi voor de bui binnen en vonden een plekje in het kommetje van de jachthaven. Harald ging betalen, terwijl Anneke de tosti’s met uitstekende kaas uit Brugge voorbereidde. Dat was eigenlijk de lunch, maar bleek niet echt te bereiden toen we tegen windkracht 4-5 in lagen met de onrustige zee. Het avondeten (een al voorbereide Minestrone) werd lunch en omgekeerd. ’s Avonds nog een borreltje gedronken met Gerard, Chantel en hun zoon Victor, oud-collega’s van Harald en ET-NL. Morgen gaan we lunchen met Tan en Bart. Arne en Maaike komen borrelen, zwaar leven…

3 & 4 augustus Blankenberge

Conform verwachting hebben we twee dagen verwaaid gelegen in Blankenberge. Twee dagen lang stond er buiten windkracht zes tot zeven, met vlagen van diep in de twintig, soms dertig. Zelfs het KNMI had het voor district Vlissingen over een acht. Hier in de haven liggen we goed beschut, maar zelfs daar gaf de windmeter al boven de twintig knopen. Daarmee is mogelijk wel een ander punt rondom de windmeter weer opgelost. Die gaf namelijk bij de laatste tocht geen windsnelheid en stond effectief stil boven in de mast. Momenteel draait het metertje als een dolle. Of ie dat ook nog doet bij windkracht drie tot vier, zullen we zaterdag ontdekken. Anneke houdt al rekening met een tripje de mast in, maar dan bij voorkeur bij wat minder wind dan gisteren en vandaag.
3 augustus begon traditioneel met gezang voor de moeder van Anneke ter ere van haar verjaardag. Een traditie die we nog lang in stand zullen houden! Daarna nog in bed wat liggen lezen met af en toe een drupje regen. Tweede helft van de ochtend begon het op te klaren. De wind begon echt aan te trekken. Anneke heeft in de tweede helft van de ochtend weer een start gemaakt met hardlopen. Het was lekker en afzien tegelijk na een dikke maand niks te hebben gedaan. Tegen de wind in viel ook nog niet mee. Maar het begin is er weer. In Scheveningen volgt de tweede sessie. Na de lunch zijn we gaan wandelen over de promenade richting pier en daarna terug door de stad. Om vervolgens een cocktail en biertje te gaan drinken bij Nusa Dua beach club, net als enkele jaren geleden. De caiperinha bevatte naar de smaak van Anneke wat weinig cachaca, het was nu echt gewoon limonade. Volgens internet zouden de cocktails van Karma Beach de beste in Blankenberge zijn, dus daar heen verhuisd. En inderdaad, die cocktails mogen er zijn:
Zijn ook niet de goedkoopste, maar dan krijg je wel ook lekker hapjes bij je bier en cocktail. Er bleken overigens meer Etap-ers verwaaid te liggen op verschillende plaatsen rondom de noord- en Oostzee. Op de groepsapp was het gezellig. Ook alvast contact gehad met Tanja en Bart (de volgende stop is Scheveningen), waar we zondag uitgebreid mee gaan lunchen. ’s Avonds aan boord een prima salade gegeten met een dressing van blauwe bessen, knoflook en balsamico, uitstekende combi.
Vrijdag was de wind inderdaad nog niet gaan liggen. De ochtend weer doorgebracht met wat lezen en internetten; na de lunch zijn we met de trein naar Brugge gegaan. Een prachtige oude stad die maar op een kwartiertje rijden ligt van Blankenberge. Door de oude straatjes naar de oude markt gelopen, genietend van de leuke doorkijkjes.
De winkels zijn hier ook meer dan ok. Anneke heeft in de uitverkoop nieuwe schoenen gekocht (de dameslijn van Floris van Bommel wordt hier wel verkocht, is in Nederland vrij schaars). En weer eens uitgebreid ingeslagen bij een traiteur/charcuterie/fromagerie. Dat wordt het avondeten van vandaag. Vervolgens bij een biercafé heeft Harald een klein proeverijtje gedaan van vier bieren, terwijl Anneke het bij een spa-tje hield.

Terug aan boord genoten van de gekochte lekkernijen. In de loop van de avond de boot alvast wat vaarklaar gemaakt, aangezien we morgen tussen 8.00 en 9.00 uur uit willen varen naar Scheveningen. Het is net iets meer dan 70 mijl varen, oftewel een uur of veertien. Dan zouden we uiterlijk 23.00 uur in Scheveningen moeten zijn. We kennen de haven goed genoeg dat we deze in het laatste restje schemering wel aan durven lopen. En misschien zit het wel zo mee qua wind, dat we er al sneller zijn. Vorig jaar ging dit deel van de tocht als een speer. We zullen zien.