13 augustus – Enkhuizen

Vandaag gaan we terug naar Zwolle. Dan hebben we zondag nog even thuis de tijd voor alle was en kunnen we rustig voorbereiden op de werkzaamheden maandag. En Harald die dan natuurlijk aan zijn nieuwe klus bij Low & Bonar begint. Een rustig ochtendje met koffie bij de Mastenbar met Tante Anneke en wat kleine klusjes aan boord. Daarna de boel bij elkaar harken en auto inladen. Ook nog even een visje voor de lunch. En toen kwam de vertraging… Terug bij de auto bleek de buurman die bij het parkeren te hebben geraakt. Hij had witte vegen aan de voorkant, wij bij de deuken in onze deuren… Bijzonder, wel parkeren en dan niet even een briefje onder de ruit. Zou ook nog kunnen dat de andere buurman ook is geraakt. Havenmeester ingelicht, heel veel fotos gemaakt en bij de ouders van Anneke even rustig briefje geschreven om achter te laten met wat fotos van de situatie en onze schade. Kostte toch bijna 2 uur dit grapje. Laten we hopen dat de auto-eigenaar zijn verantwoordelijkheid neemt. We hebben vermoedelijke contactgegevens door een adreslabel op een tijdschrift op de achterbank.
Eenmaal thuis kwam de volgende uitdaging. De auto van Anneke startte probleemloos, maar kwam niet van zijn plek. De handrem zat goed vast, er zat echt geen beweging in. Dus tijd voor de seat mobiliteitsservice. Die kwam na 2 uur wachten. Ondertussen was Harald maar in zijn eentje naar zijn ouders gereden om daar ook weer even bij te praten.
Een heerlijke vakantie met heel veel zeilmijlen (van de 1000 mijl maar iets van 100-150 mijl gemotord) en een wat wonderlijke laatste dag.

12 augustus – Amsterdam – Enkhuizen

Rond tienen voeren we uit. Nog een stukje over het IJ, en dan de sluizen en Schellingwoudebrug door. We hadden geluk. We konden nog net mee met de schutting en konden gelijk doorvaren door de brug. Zo waren we al om 11.00 uur door de brug. Snel zeil gezet en lekker gevaren richting Enkhuizen. Het was goed druk bij het naviduct. Met ook een aantal boten die niet zo soepel vastlegden. Met wind op de kont prioriteit geven aan je voorlijn is niet altijd even handig.
Aan het eind van de middag de katjes op gaan halen. Die doken gelijk onder het bed. De mormels hadden direct door dat we mee moesten. Wonderlijk blijft toch dat als je ze dan hebt gepakt, ze uit zichzelf de reismand inlopen. Nog een hapje bij de Mastenbar en toen terug naar boord.

10 & 11 augustus – Amsterdam

Even nog een paar daagjes Amsterdam aan het eind van de vakantie. Tijd nemen om de stad in te gaan en gegeven de regenachtige verwachting voor donderdag tijd voor een bioscoopje. Op woensdag kwam in de loop van de dag de moeder van Anneke richting Amsterdam. Zij en Anneke hebben samen rondje stad gedaan. Wederom geen noemenswaardige aankopen deze keer. Nog te vroeg voor de echte winterschoenencollectie (zwarte laarzen zijn na 4 intensieve jaren aan vervanging toe) en ook geen gelukjes in de uitverkoop. ’s Avonds hebben we met de ouders van Anneke bij Loetje aan het IJ gegeten. Uitstekende biefstuk (voor Dirk met lever en ui, Harald met sambal-achtige saus) en schnitzel. Alleen de tonijnsteak viel wat tegen.
Donderdag kwam de aangekondigde regen. Op tijd richting de bioscoop. Om 10.30 uur startte Iceage, in een ruime zaal waar slechts 5 personen naar de film keken. Wat een luxe en rust. Iceage was weer goed, maar ook wel wat herhalend op eerdere versies. Vervolgens via de bloemenmarkt richting de negen straatjes waar we uitstekend hebben geluncht met een bentobox bij een kleins Japans restaurant. Anneke had een mazzeltje bij Hester van Eeghen. Ze wilde erg graag de ipad-hoes die goed bij haar tas past en die was nu flink afgeprijsd.
Terug aan boord de boot wat naar achter verhaald om ruimte te maken voor de eerste pontons die worden neergelegd voor de hiswa. Die begint over een week of twee. Morgen gaan we door naar Enkhuizen. Kunnen we de katjes weer ophalen, zodat de ouders van Anneke wat tijd hebben om huis haar-vrij te maken, alvorens ze een volle week in gaan met flink wat ziekenhuisbezoekjes.

9 augustus – Scheveningen – Amsterdam

En inderdaad, ’s ochtends was er regen/buien met een stevige noordenwind. Bij IJmuiden was de actuele wind noord 5-6. Met name in de buien nam de wind merkbaar toe. Niet erg aantrekkelijk. Later op de dag zouden de buien afnemen en de wind gunstiger zijn. Wel zouden we dan stroom tegen hebben, maar met maar 1-1,5 knoop is dat te overzien. We besloten het even af te wachten en te kijken hoe wind en buien zicht zouden ontwikkelen. Met een schuin oog op buienradar een rustig ochtendje gehad. Even na twaalven werd het volgens buienradar min of meer droog en waren er voorlopig geen nieuwe buien in zicht. De actuele wind was inmiddels noordwest, soms zelfs west, kracht 4. Dan zou IJmuiden bezeild moeten zijn. We kozen voor de high aspect op de wegneembare voorstag aangezien de hele tocht zeer vermoedelijk hoog aan de wind zou zijn, met een stevig windje.
Eenmaal buiten bleek de wind inderdaad noordwestelijk rond 4, waarmee IJmuiden bezeild was. Lekker varen met een wind die gunstig draaide. Soms wel wat stevig, waarmee we aan het begin en eind met 2 reven voeren en tussendoor volledig hebben ontreefd. Voor en achter ons trokken nog een bui langs. Wij hielden het lekker droog. Al zorgde een van de buien wel voor een flinke windschifting, waarmee we tijdelijk maar 90 konden varen, ipv de benodigde 25 graden. Rond zessen voeren we tussen de pieren door naar binnen. Doorgezeild totdat de ergste deining er uit was en toen de zeilen gestreken. De sluis bij IJmuiden draait door werkzaamheden niet in de spits. Vastgemaakt om een half uurtje te wachten, wat een mooi moment was om wat voorbereidingen voor het eten te treffen. Vandaag een curry met garnalen. Ook even gebeld met Marina Amsterdam, om te vragen of ze plekje voor ons hadden aangezien we na hun sluitingstijd binnen zouden komen. Er was nog voldoende plek aan de golfbreker.
Kort na zevenen konden we de sluis invaren. We werden voor IJmuidense begrippen vlot geschut en konden doormotoren naar Amsterdam. Onderweg bezoek gehad van de waterpolitie die controles uitvoeren op marifoongebruik. Alle papieren zijn op orde bevonden en ook een compliment dat we wisten op welk kanaal we op dat moment moesten uitluisteren (had Anneke net weer eens even opgefrist, alsof ze aanvoelde dat we controle zouden krijgen). Rond half tien voeren we de marina binnen. We vonden een mooi plekje aan de hoger wal langs de golfbreker helemaal aan de buitenkant van de haven. Met direct uitzicht op het IJ, wel zo leuk eigenlijk in plaats van ergens middenin de haven.

8 augustus – Scheveningen

’s Ochtends de boodschappen gedaan voor de komende dagen. We zullen relatief laat in Amsterdam aankomen, dus wel zo praktisch om dan al avondeten aan boord te hebben. Daarna lunchen bij het nieuwe Turkse restaurant bij de haven. Heerlijke Adana durum voor Anneke en durum met kip voor Harald, gepaard met zeer lekker Sigara Borek, yummie! Dat was lang geleden!
In de middag hebben we de fietsjes gepakt richting Den Haag. Nog even de stad door voordat we door varen. Deze keer geen aankopen gedaan. Anneke is wat kieskeurig geworden qua kleding aanschaf en Harald kwam ook niks leuks tegen. Daarna zijn we doorgefietst naar Iris en Michiel om daar bij te praten en te eten. Het was al weer een aardig tijdje terug dat we hen hadden gezien. Heel leuk om bij te praten en te horen hoe het met hen is. Bovendien lekker gegeten in de tuin. Morgen willen we door naar Amsterdam. Al moeten we nog wel even de windverwachting bezien. Mogelijk toch net wat te veel noordelijk en wat hard om tegen in te gaan,

7 augustus – Scheveningen

De beloofde zon liet zich ’s ochtends niet zien. Beetje druilerig weer, zoals Anneke zich ook voelde. Misschien toch wat naweeën van een lange tocht met weinig slaap. Eind van de ochtend zijn we richting boulevard gegaan. Er stond een stevige wind, weinig boten op het water. Bij Buena vista hebben we geluncht. Daarna doorgelopen naar de vernieuwde pier. Die heeft een hele mooie nieuwe invulling gekregen als foodboulevard. Het was er lekker druk. Daarna via de boulevard teruggelopen naar de fietsjes. Op de terugweg nog even gekeken bij de uitverkoop bij de skihut (die niet alleen skikleding verkopen, maar ook bad- en zomerkleding). Dat viel tegen, helaas. Daarna langs de vernieuwde Jumbo voor boodschappen. De hele haven is inmiddels zo ongeveer vernieuwd en opgeknapt, erg fraai wonen hier.
Even na vieren verschenen Arne, Maaike, Finn en Mette. Lekker bijgekletst. Zij hadden een lekker vakantie gehad in Noord Italie en gaan morgen weer aan het werk. Samen een hapje gegeten bij het Brouwcafe. Terug op de boot heeft Anneke het logboek bijgewerkt en hebben we op de radio de wegwedstrijd bij de wielerdames bij de olympische spelen gevolgd. Spannend slot met een val van de Nederlandse die op kop lag en daarna alsnog winst van een andere Nederlandse dame.
Morgen richting Den Haag. Dinsdag varen we wellicht weer verder, al hangt dat (natuurlijk) af de wind. Er lijkt een meer noordelijke wind te komen; niet helemaal ideaal als je naar het noorden wilt.

5-6 augustus – Boulogne – Scheveningen

Niet te vroeg vertrekken was de kunst. Dan zou er nog aardige stroom tegen staan. Ergens tussen 11 en 12 zou het kenteren en dan heb je een soort van dubbeltij richting Belgie, doordat je het tijd inhaalt in de flessenhals in het Kanaal. Even na elven hebben we los gegooid, net als wederom vele andere Nederlandse boten. Een soort van nieuwe armada als je dan met zo’n hele vloot uitvaart. In het kommetje mooi beschut grootzeil gezet. Motor er bij totdat we vrije wind hadden, net buiten de pieren. Daarna de ruimte opzoeken gezien alle andere boten. Element blijkt dan toch wel een snelle boot, ook al is het geen wedstrijdbak. Voor een toerzeiler loopt ze lekker. Goed de hoge kant gehouden van de andere boten, zodat we vrije wind hielden. De wind was sterker dan voorspeld, een mooie vier. Het eerste deel van de tocht ruim inkomend en steeds ruimer worden. Bij het hoekje rond Calais werd het zelfs voor de wind. Daar de spi er bij gezet. Heerlijk varen in het zonnetje. En ongelooflijk, wat ging het hard. Regelmatig meer dan 10 knopen over de grond.
De wind trok nog wat aan. Mooi moment om de spi er weer af te halen. We gingen als een speer langs Duinkerken. Nog altijd lekker de stroom mee. België kwam al snel in zicht. De trapegeer door en daarmee waren we echt voor de Belgische kust. Met de ruim in komende wind, die inmiddels een stevige vijf, soms zes was, bleef het hard gaan. Uiteindelijk hadden we tot net na Oostende stroom mee. Ook daarna ging het hard met de stevige wind. Op deze manier zouden we in minder dan een dag van Boulogne naar Scheveningen varen. De Mexicaanse bonenschotel ging er weer goed in. Wel prettig dat er al gekookt was, want het was met deze wind en golven lekker rollen.
De wind trok nog even door naar een dikker zes, tijd om de genua in te rollen en voorlopig alleen op het grootzeil door te varen. Was Element net wat makkelijker te hanteren. Voor de Zeeuwse kust moesten we wat anker liggende schepen en baggeraars ontwijken. Daarna op koers voor de oversteek van de Maasmond, waar Anneke zich zo rond 6.00 uur meldde. We hadden mazzel. We mochten voor een grote boot langs en waren daarmee net op tijd overgestoken voordat de Pioneering Spirit naar buiten kwam. De zeilboten achter ons moest daar op wacht. De Pioneering spirit is een enorm groot schip, met 2 rompen, speciaal gebouwd om boorplatforms te gaan ontmantelen.
Kort na negen uur liepen we Scheveningen binnen. Snel de boot opgeruimd en wat bijslapen. Er was nog geen box vrij, mogelijk wel later op de dag. Hoe gezellig het ook in de pakjes ligt, een box is toch wat rustiger en makkelijker de boot achterlaten als we op bezoek gaan of de stad in.
Eind van de middag hebben we afgesproken met Tan en Bart bij de Dagvisser. Drankje en hapje, waarna de heren het verjaardagscadeau van Harald zijn gaan nuttigen, namelijk een whiskyproeverij. Anneke en Tan zijn richting strandtent gegaan. Een goed begin van een paar dagen Scheveningen. Morgen komen Arne en Maaike met de kinderen.  

4 augustus – Dieppe – Boulogne

De eerste bootjes vertrokken al even na zeven uur richting Boulogna. Dat was ons wat vroeg, zeker omdat er dan nog wat stroom tegen zou staan en we met een beetje goede wind in nagenoeg een tij wel van Dieppe naar Boulogne moesten kunnen komen. Rond half negen zijn we uit gevaren. Eenmaal vrij van de beschutting bleek er een lekker windje te staan, een goede vier uit het zuidwesten. Het was wederom diep varen. Oftewel, bulletalie in grootzeil en genua uitgeboomd. De vlagen trokken steeds meer en langer door. Achter ons kwam een buitje langs. Op dat moment draaide de wind flink en nam tegelijkertijd toe tot een zes. Tijd voor een dubbel rif en de genua inrollen. Het was nog even gedoe om de boom er uit te krijgen met de inmiddels flinke wind en doordat de boom tussen stag en babystag stond. Punt voor vervolg, boom kan bij hardere wind beter voor de babystag, want is dan makkelijker er uit te halen.
De golven bouwden ook lekker op. Af en toe zag je een grote golf op je af komen en mooi hoe Element die dan keurig onder zich door liet komen. Al met al, ondanks de tot best stevige wind, lekker zeilen zoals ook te zien is op het filmpje dat Harald heeft gemaakt.
Boulogne liep aardig vol met het hele contingent Nederlanders dat al kustzeilend op de terugweg is naar Nederland. We hadden geluk. Er was nog een box vrij. Anders was het in een pakje geworden van vijf dik. Dat had het realiseren van walstroom om de accu’s op te laden niet eenvoudiger gemaakt. Na aankomst rond vieren het stadje doorgelopen. Het zag er wat opgeruimder uit dan een paar jaar geleden, al is het nog steeds niet heel bijzonder. In de Carrefour wat laatste boodschappen gedaan. We willen in een keer door naar Scheveningen, dus zorgen voor voldoende en makkelijk eten voor onderweg. Anneke maakt Mexicaanse bonenschotel voor onder weg. En er zijn eieren met spek voor ontbijt.
’s Avonds wederom geborreld met Hans en Yvonne. Die gaan morgen naar Duinkerken, zoals veel van de Nederlandse boten. Het ziet er naar uit dat het een lekker tochtje wordt, met redelijke wind en een beetje zon.

3 augustus – Deauville – Dieppe

Traditioneel begint de ochtend van 3 augustus met zingen voor de moeder van Anneke. Dit jaar al weer 72, een mooie rijke leeftijd, dat er nog maar vele jaren in een goede gezondheid mogen volgen. Vanaf een uur of tien zou er voldoende water staan om veilig met een wat stevigere wind Deauville te verlaten. De sluis staat dan ook gewoon open. Wel zo makkelijk en snel. Bij uitvaren goed de buitenbocht houden. Bij laag water was duidelijk te zien dat de binnenbocht inmiddels aan het verzanden is. Zodra we uit het droogvallende gedeelte waren, zeil gezet. Eerst een noordelijk koersje om Le Havre goed vrij te varen. Qua in en uitvarende boten was het rustig. We hoefden nergens voor uit te wijken. Langzaam de koers oostelijk verlegd. Het werd daarmee steeds meer voor de wind. De wind viel overigens mee. Conform de verwachting tussen de 15 en 20 knopen, waarbij de vlagen meer dan meevielen. De regen viel eigenlijk ook nog wel mee. Tussen 11 en 12 begon het te miezeren, toen te regenen en tussen 15 en 16 werd het weer droog. Het zonnetje brak zelfs voorzichtig door. Inmiddels voeren we pal voor het lapje. Vlinderend, met een bulletalie voor het grootzeil en de boom in de fok. We hielden een lekker vaartje er in, waardoor we tegen negenen Dieppe aanliepen.
Keurig door de havenmeester opgevangen werden we doorgeleid naar een van de laatste lege boxen. Het was in Dieppe aardig vol gelopen doordat de nodige Nederlanders hier lagen te wachten. Ofwel op gunstige wind voor een klap naar het zuiden, ofwel een wat minder harde wind om terug richting Noorden te gaan. Vandaag stond er richting Boulogne volgens de verwachting ook nog 6-7, beetje veel. De Enjoy lag eveneens in Dieppe, een oud-etapper, die afgelopen jaar een Hanse hebben gekocht. Na een borreltje bij hen, bedje opgezocht. Beetje onrustig lag het wel. De deining kwam vreemd genoeg nog best ver de haven in.

2 augustus – Deauville

Wakker worden met het gekletter van regen. Was even geleden, was ook conform de voorspelling. Met een redelijk stevig windje, al was die niet zo hard als verwacht. De accus doorgemeten en daar bleek nog voldoende capaciteit in te zetten (start bijna 13 en pret ruim 12). Dat scheelt een verdere vervangingsactie van ook de pretaccus. Lekker lang in bed blijven liggen. Met de regen was er toch weinig anders te doen dan beetje lezen, muziek luisteren en wat internet bekijken. Ontbijt op bed met een croissantje en wat koffie, Franser wordt het niet. Alleen het dagelijkse krantje ontbrak nog.
Na de lunch werd het zo goed als droog. Een mooi moment om boodschappen te doen en de douche op te zoeken. Helaas bleek de bakker in Deauville op dinsdag dicht te zijn; ook de slager was dicht. Doorgewandeld naar Trouville om daar dan de boodschappen te doen. Op de terug langs de capitainerie om nog een nachtje extra te betalen. Toen alsnog langs de douche die we helemaal voor ons zelf hadden. Lekker opgefrist terug naar de boot, het begon helaas net weer te regenen.
Al met al een rustig dagje. De echt harde wind (die in de vlagen moest zitten) hebben we hier in de haven weinig van gemerkt. Laten we hopen dat het morgen ook meevalt. Weerbericht is wat gunstiger dan dat het voor vandaag was. De basiswind is minder (rond de 4 uit ZW) en de vlagen ook net wat minder (rond de 25 knopen).Wel wederom de nodige regen verwacht. We zullen het gaan ondervinden. De wind komt ruim in, dat scheelt al heel veel. We willen bij voorkeur in een keer naar Dieppe. De dag erna dan naar Boulogne en daarna Nieuwpoort of Oostende. Om dan zaterdag naar Scheveningen te gaan. Lange vaardagen, maar als het goed is steeds met redelijke goede (zij het wellicht wat stevige) wind. Morgenochtend laatste weerbericht bekijken en dan als het goed is even na 8.30 door het sluisje hier.