12-13 april, weer eens Workum

Vrijdagavond na een lange werkweek richting Enkhuizen gereden. Het was een bewogen weekje.

Anneke had een paar lange dagen, doordat zij met collega’s uit eten moest, ook Harald had een paar van dat soort dagen. Een daarvan was in Amsterdam en daar had hij behoorlijke pech. Ingebroken in de auto, achteruit ingetikt en tas met werklaptop verdwenen. We gingen dan ook voor de verandering met de Ibiza naar Enkhuizen. De Exeo zou zondag weer voor ons klaar staan.
Vrijdagavond zijn we in Enkhuizen uit eten geweest met de ouders van Anneke ter gelegenheid van de verjaardag van Anneke op woensdag en de trouwdag van haar ouders op vrijdag zelf. We hadden gereserveerd bij de Proeftuin, een prima Chinees restaurant. Daar kregen we zes gangen, zes kleinere hapjes die uitstekend op smaak waren. Een tomatensoepje met garnalenkoekjes, sushi, scherpe kip met nasi etc. Terug aan boord vielen we als een blok in slaap.
Zaterdag was de wind zuidwestelijk, zondag zou deze west-noordwest zijn. Hoewel Anneke graag Amsterdam had aangedaan om op zoek te gaan naar een nieuwe tas voor Harald, zat dat er met deze voorspelling niet in. Het werd Workum. Een mooi bezeild tochtje van een mijl of 16 richting het noorden. Wel altijd even opletten bij het vrouwenzand, maar daarna geen vuiltje aan de lucht. Het was mooi bezeild, zelfs de sloot in richting het kommetje nog een stukje gezeild. Ergens halverwege mooi in de luwte het zeil er af gehaald. Nog bijna een aanvaring met een Duitser met een te grote Hanse. Hij was wat zoekend, voer erg langzaam, dus Anneke hield hem al goed in de gaten. En jawel, zonder op of om te kijken, gooit hij zijn roer om terwijl wij hem opliepen. Snel koers verlegd en hem gevraagd in vervolg toch ook achter hem te kijken voordat hij dat soort manoeuvres uit haalt.
In het kommetje was het rustig. Prettig plekje voor de wal met het neusje in de wind. Voor ons kwam een mooie Breehorn 41 te liggen, die we even van binnen hebben kunnen bekijken. Erg fraai, erg ruim, goede bergruimte, alles er op en er aan, maar ja, wel drie tot vier keer zo duur als wat we nu varen. En veel meer lol zullen we niet hebben dan met Element. Maar blijft leuk om over te dromen als we de loterij winnen.
’s Avonds aan boord gegeten, vegetarische champignons-stroganoff. En op tijd naar bed. Al die buitenlucht maakt moe!
Zondagochtend beetje uitgeslapen en ergens tussen tien en elf zijn we uitgevaren. De wind was inderdaad wat noordelijker geworden. Overigens ook aangetrokken, een stevige vier met af en toe vijf stond er wel. Voor het comfort een rifje in het grootzeil en niet volledige genua. Snelheid kostte dat niet. We liepen vrij constant boven de zeven knopen. Even na enen waren we al in Enkhuizen. Daar bleken onze buren van de Razzle Dazzle ook weer aangekomen en even later kwam ook Casarca aan. Na een portie kibbeling de boot opgeruimd. Tevens diesel bijgetankt. Regelmatig de verwarming laten draaien kost blijkbaar toch ook wel wat diesel. De eigenaren van de Breehorn 41 (Blueprint) kwamen nog langs voor ons e-mail-adres. Ze hadden onderweg foto’s gemaakt.
Al met al wederom een prima weekend aan boord. Nu duimen voor het komende weekend. We hebben goede vrijdag en maandag (tweede paasdag) vrij; het liefst gaan we dan naar Terschelling. Maar ja, de huidige voorspelling voor vrijdag is noordenwind… Amsterdam is natuurlijk ook best ok, kunnen we de nieuwe marina uit proberen. Schijnen badkamers met bad inclusief uitzicht over het IJ te hebben…

5-6 april: eerste tochtje

Zo, het eerste gezamenlijke tochtje van 2014 zit er op.

Vrijdagavond redelijk op tijd naar Enkhuizen gereden, nadat we beiden een dagje thuis hadden gewerkt. Snel de spullen aan boord gebracht, om vervolgens spareribs te gaan eten bij De Compagnie. Zaterdagochtend zijn we de dag begonnen met een kopje koffie in de vernieuwde Mastenbar. Het is erg fraai en ruim geworden met prachtig uitzicht over het Krabbersgat. Na de koffie met Tante Anneke en “oom” Johan, zijn we doorgelopen naar Joosten. Harald is toe aan een nieuwe jas en had hoop op een uitverkoopje. Dat zat er helaas niet in; zijn maat is te gangbaar en dus uitverkocht. Wel hingen er erg fijne nieuwe musto-jassen met een heerlijk warme kraag. Die uitgeprobeerd en we zijn er allebei voor gevallen! Harald krijgt de zwarte, Anneke dezelfde, maar dan in het rood. De jas van Anneke was nog redelijk, maar van een minder stevige kwaliteit dan deze mpx. We kregen een mooi prijsje van Ron en Joce. Die zijn overigens bijna klaar voor vertrek in juni, zie hun website. Harald’s jas moest worden besteld, Anneke kon ‘em gelijk meenemen.
De windvoorspelling voor het weekend maakte dat we kozen voor Hoorn. Op zaterdag namelijk niet te veel wind, kans op motoren en zondag aantrekkende wind uit het zuiden. Eenmaal op het water bleek er meer dan genoeg wind te zijn. Met een hoogteslagje was Hoorn al bezeild. Heerlijk in het zonnetje gevaren. Even na 16.00 uur waren we in Hoorn. Het was daar drukker dan gedacht, zo aan het begin van het seizoen. Amorgos bleek zijn schippersweekend hier te hebben, waardoor er vijf volle boten om ons heen lagen te borrelen. Wij hadden met de familie van Anneke afgesproken om te borrelen en eten bij Hendrickje Stoffels. Prima restaurant waar Anneke en Johan vaker komen en wat Anneke en Harald vorig jaar hebben ontdekt met dank aan de Etapclub.
Uitstekend gegeten, met lekker wijnen en tonnetje rond konden we rond half elf richting de boot.
Zondagochtend was het weer heel anders. Druilerig en tussen half tien en half twaalf heeft het lekker geregend. Prima excuus om in bed te blijven liggen. Via buienrader hielden we in de gaten wat een goede vertrektijd zou zijn. Even na half twaalf was het droog. Het was wel een stuk frisser dan zaterdag. Anneke kon gelijk haar nieuwe jas proberen.

Rond 14.00 uur waren we weer terug in Enkhuizen. Snel de boot opgeruimd, om richting Zwolle te gaan en thuis nog wat zaken te kunnen regelen en doen.
Een uitstekend eerste bootweekend, dat er nog maar vele mogen volgen dit seizoen!