10 – 13 mei 2018 – Hemelvaarttocht Etapclub

Traditioneel varen we met hemelvaart een tocht van de Etapclub. Eerder was dat Wat nou Wad?! met Euros, maar dat evenement wordt al jaren niet meer gezeild. Doel van de tocht van de Etapclub is leden bekend te maken met varen op groter water. Dit jaar met in totaal 9 boten. Het wordt een makkelijk tochtje, want alle boten hebben al ervaring op groter water en het belooft licht weer te worden. Bovendien loopt het tij gunstig. “10 – 13 mei 2018 – Hemelvaarttocht Etapclub” verder lezen

5 – 6 mei 2018 – aankopen en klussen in Enkhuizen

Op vrijdagavond 4 mei zijn we naar Enkhuizen gereden. Als avondeten een visje gedaan in de Bocht. We waren mooi op tijd terug aan boord voor de herdenking. Toch handig in de huidige tijd, via de wifi van de haven op de ipad “gewoon” de herdenking op de Dam gevolgd. Kuifeend lag als passant naast ons. Na de herdenking zijn we daar gaan borrelen.

Zaterdagochtend was het doel het kopen een nieuwe bijboot, inclusief motor. De huidige bijboot is wat klein voor onze plannen en met een lattenbodem ook minder geschikt harder mee te varen. Afgelopen week had Anneke het door de meivakantie lekker rustig op het werk, dus die had enig speurwerk gedaan op internet. Brouwer watersport in Almere bleek het type boot dat we zochten aan te bieden tegen een aardige prijs. En had buitenboordmotoren tegen een redelijke prijs. Dus op pad naar Almere. De loods was goed gevuld met verschillende bootjes en motoren. We werden netjes geholpen. Ze bleken een mooie aanbieding te hebben qua motor. Een 4pk-mercury van vorig jaar, waar we dan voor een klein bedrag een andere carburateur bij konden kopen, waarmee we er desgewenst een 6pk van kunnen maken. De totale prijs, inclusief alle accessoires zoals slot voor de motor, bleef nog mooi binnen onze begroting. Met twee grote dozen, die de hele auto vulden, zijn we terug gereden naar Enkhuizen. Een van de dozen hebben we maar in de schuur van de ouder van Anneke gezet, zodat we zondag nog wel wat andere zaken ook mee naar huis konden nemen.

Terug aan boord is Harald aan de slag gegaan om de windvaanstuurinrichting gebruiksgereed te maken. We hadden een oplossing uitgedacht om de zwemtrap in de juiste stand te houden en er waren nog wat katrolletjes nodig om de stuurlijntjes in goede banen te leiden. Kost toch altijd weer meer tijd dan je denkt. Maar eind van de middag was de boel werkend. Of het echt werkt, kunnen we volgende week op zee gaan testen. ’s Avonds hebben we lekker in de kuip een Texelse kaasfondue gegeten.

Zondag was het wederom heerlijk weer. Harald heeft nog wat puntjes op de i gezet bij de windvaan. Rond lunchtijd kwam Maya. Ze kwam de sleutel van het appartement in Groningen halen, waar we met hemelvaart naar toe gaat. Ze had lekker broodjes meegenomen, zoet en hartig. De buurman kwam nog de toegezegde boeken over de Carieb en Atlantische oversteek brengen. En we hebben zijn paravaan gekregen om te kunnen vissten op zee. Dat kan dus ook weer van klus/aanschaflijst af. Schiet lekker op zo! In de loop van de middag zijn we richting huis gegaan. Woensdag eind van de dag gaan we weer naar de boot. Dan voor de Hemelvaarttocht van de Etapclub. Het wordt vermoedelijk een rondje Noord Holland, gelet op de windverwachting en het tij.

25-27 april, lang weekend Texel

Vrijdagavond was Anneke laat thuis wegens het afscheid van een collega, terwijl Harald ging bieren met zijn tennismaatjes. Zaterdagochtend zijn we rond een uur of negen vertrokken richting Enkhuizen, met zekerheidshalve Anneke achter het stuur. Snel de boodschappen gedaan en toen de boot vaarklaar gemaakt. Nog even geklooi met het Navionics kaartje. Dat zou gerepareerd moeten zijn via de helpdesk, maar we zagen nog steeds geen betonning rondom Enkhuizen. Het bleek dat we nog in gedeelten alle delen van de kaart moesten downloaden… snel Ijsselmeer en Wad gedownload, terwijl we buiten de boel verder klaar maakten. Zo tegen twaalven voeren we Enkhuizen uit. We hadden besloten naar Texel te gaan. Deze zaterdag was de wind zuidwestelijk, terwijl op maandag (Koningsdag en dus lekker lang weekend) de wind noordelijk zou zijn. Er stond een stevig windje. Gelijk het eerste rif gezet. In de loop van de tocht ook de genua iets ingerold. De lange vlagen van ruim boven de 20 knopen waren daarmee beter op te vangen. Het was heerlijk zeilen. Vlot kwam de sluis in beeld.

Met nog zes andere boten werden we geschut richting Wad. Een Hanse 400 probeerde naast ons aan de andere kant van de sluis te gaan liggen. Dat je dan je ook met een lijntje vast moet maken aan de kant hadden ze niet bedacht… Ze voeren ook bijna op de achterkant van de Bavaria voor ze… Na een minuut of vijf hadden ze eindelijk door dat vastmaken best handig zou zijn. Uitleg moest overigens in het Engels; schipper en bemanning kwamen zo te horen ergens uit het oosten van Europa. De boot zal wel gehuurd zijn geweest…

De sluis uit gelijk weer grootzeil gezet. Deze keer met tweede rif er in. De ervaring leert dat op het Wad de wind vaak nog net een tandje steviger is. Bovendien zouden we een stuk hoog aan de wind moeten varen. Met een tweede rif en een stukje ingerolde genua ging het heerlijk, zoals het filmpje ook laat zien. Element geeft dan werkelijk geen krimp en loopt lekker door de golven.

Op Texel bleken ook Harry en Margreet te liggen. ’s Avonds daarom maar geborreld met hen, prima excuus weer voor wat lekker whiskey, rum en beerenburg met kaas, worst en olijven. Wat hebben we toch een zwaar leven.

Zondag begon regenachtig. Rustig aan wakker geworden, eerst koffie en daarna ontbijt op bed. Lekker wat lezen. Rond lunchtijd begon het op te klaren. De boot even omgevaren naar de andere kant, zodat we weer met puntje in de wind lagen. Scheelt enorm in het geklotst op de kont. Na de lunch fietsen gehuurd (vouwfietsjes zijn nog niet aan boord). Via den Burg zijn we naar de Koog gefietst. De Koog is volledig gericht op de toeristen met souvenirwinkels en veel eettenten van gemiddelde kwaliteit. Met wind in de rug terug gefietst. Helaas begon het wat te miezeren, al zette de regen nog niet echt door.

Terug aan boord onder de kuiptent zitten lezen en internetten. ’s Avonds pizza aan boord gegeten.

Maandagochtend rustig aan wakker geworden. Zoals inmiddels gebruikelijk koffie n vervolgens ontbijt op bed. Tegen negenen zijn we er uit gegaan. Half uurtje later voeren we naar buiten. Een mooi noordelijk windje, waarmee zowel richting sluis als daarna richting Enkhuizen goed bezeild waren. Af en toe brak het zonnetje al door. Het was heerlijk en vlot zeilen richting sluis. Toen we goed en wel tegen de kant lagen, ging de brug al op rood-groen. Snel opvaren en gelijk door kunnen varen de sluis in. Het was rustig. We waren maar met 3 schepen in de sluis.
Op het IJsselmeer stond ook nog steeds een lekker windje. Het eerste stuk hebben we gevlinderd met de boom in de genua. Het was heel helder weer. Echt top zeildagje zo! Wind, zon, alleen wat fris door de lage temperatuur. Maar ja, goed thermo-spul helpt dan. Het was een vlotte tocht. Om 14.30 uur lagen we in onze box. Vijf uur, inclusief de sluis.
In Enkhuizen nog een visje gedaan alsook terrasje gedaan. Het was een drukte van belang in de stad. Overal speelden bandjes bij de terrassen. Daarna nog lekker in de zon in de kuip gezeten. Heerlijk weekend weer. Nu vier dagen werken en dan hebben we zelfs een hele week aan boord door de meivakantie.

18-19 april, Drukte in Medemblik

Na een overheerlijk diner bij de Librije op vrijdagavond, zijn we zaterdagochtend richting Enkhuizen gereden. We kwamen aan rond lunchtijd. Mooie tijd voor een portie kibbeling. Er was een waterig zonnetje en enige wind. Eenmaal buiten bleek er een stevige vier uit het noordwesten te staan. Met een rif in het grootzeil en een volledige genua was het lekker zeilen. Een lange slag richting Stavoren, om daarna overstag te gaan naar Medemblik. Daar bleek het onverwachts druk. Voor de kust waren wedstrijden in open boten, van optimist tot 49-er tot laser en spalsh. In de gemeentehaven was het ook een drukte van belang. Watersportvereniging Lelystad had zijn openingstocht en lag er met meer dan 25 boten.
Wij vonden een mooi plekje tussen alle grote boten op een Hallberg Rassy 312. Samen met deze boot waren we zo ongeveer de kleinste boten in de haven. Blijft bijzonder en wat gaat het toch slecht met Nederland. In Medemblik bij het kaaswinkeltje de nodige tapas gehaald als avondeten. Lekker onder de kuiptent met biertje er bij, genieten!
Zondagochtend rustig wakker worden met koffie en croissants (Danarolles uit de oven) in bed. Nog wat lezen en internetten, om dan toch maar de boot zeilklaar te maken. De eerste twee-drie mijl hebben we nog geprobeerd te zeilen. Af en toe door een lange vlaag ging het nog. Maar toen we al meer dan een kwartier minder dan een knoop snelheid hadden, hebben we het opgegeven en de motor gestart.
Bij de Compagnieshaven voor het eerst naar ons nieuwe plekje op P5 gevaren. Keurig plekje, mooi dichtbij. Het scheelt al snel vijf minuten lopen, als het niet meer is. Harald heeft nog wat geklust. De toerenteller van de motor doet het vaker niet dan wel, maar de oplossing hiervoor is nog niet gevonden. Misschien toch maar aan de heren van jachtservice vragen…
Eenmaal in de haven brak het zonnetje door. Na een kopje thee in de kuip, zijn we huiswaarts gegaan.

11-12 april, Stevige wind in Enkhuizen

Vrijdagavond had Harald nog borrel met het werk. Hij kwam met de trein uit Arnhem, terwijl Anneke met de auto en katjes vanuit Zwolle kwam. Zij is een hapje gaan eten met haar tante, zodat ze die daarna kon helpen met de nieuwe iPhone.

Zaterdagochtend zijn we eerst gaan kijken bij de presentatie van de Compagnieshaven. Ze vertelden, even als een paar jaar geleden, iets over de organisatie en achterliggende gedachten. Ook iets over de nieuwe steiger, die overigens erg fraai is geworden. Deze ochtend bleek dat de familie Punt, kennissen van de tante van Anneke, de haven gaan verlaten. Met een beetje geluk kunnen we in hun box aan de P-steiger.

Begin van de middag betrok het weer, de wind trok flink aan; al snel stond er de beloofde windkracht 6-7. Daarmee hadden we geen zin meer om uit te varen. Element is zo lekker comfortabel dat we aan boord zijn gebleven, toch wat ontspanning en er even tussen uit. ’s Avonds met tapas in ons avondeten voorzien. Wederom een erg zwaar leven.

Zondag was een mooie zonnige dag. Zeker onder de kuiptent was het goed toeven. Lekker warm. Arnoud en Astrid kwamen ook nog naar Enkhuizen om de Albatros ook weer vaarklaar te maken. Even gaan kijken en de mooi ingebouwd plotter bewonderd. Erg netjes gedaan bij de Winnerwerf. Voor de lunch even samen een visje gedaan, waarna wij nog wat zijn gaan lezen en zo aan boord.

Rond een uur of vier zijn we weer richting Zwolle gegaan. Weliswaar niet gezeild dit weekend, maar alsnog genoten van ons bootje.

3-6 april, Pasen op het Wad

Donderdagavond laat kwamen we aan boord. Harald was in Groningen geweest, waar zijn moeder de dag er voor (succesvol) was geopereerd aan een lekkende hartklep; Anneke had afscheid (pensioen) van een voormalig collega bij de provincie, gevolgd door een etentje. Plan was evenals vorig jaar om naar het Wad te gaan. Toen eindigden we in Amsterdam, maar nu ging het lukken. Vrijdag een zuidelijk windje en de rest van het weekend noordelijk. Op zaterdagochtend kan Anneke dan weer even paardrijden bij Puur. Nita vond dit ook een aantrekkelijk idee, Chick-a-bee ging dit weekend ook richting Noorden.

Op Goede vrijdag gingen we er op tijd uit. Het grootzeil moest er nog op en om nog een beetje te kunnen profiteren van het tijd, moesten we niet veel later dan half acht varen. Dat lukte ook zo ongeveer. Helaas was er nauwelijks wind. Het werd een motortochtje. De sluis ging helaas net voor onze neus dicht. Gelukkig was het zo vroeg in het seizoen niet al te druk. We konden met gemak mee met de volgende schutting. Na de sluis door gemotord richting Terschelling. Ergens tegen vieren kwamen we aan, net na de Chick-a-bee. Het havenbiertje werd een biertje met bitterballen en andere toevoegingen bij de Walvis. Gevolgd door een hapje in hetzelfde etablissement. Niks mis mee, zoals gebruikelijk.
De volgende ochtend moest Anneke er op tijd uit om de samen met Nita de bus te pakken richting Oosterend. Een heerlijk strandrit op Sietse gemaakt, om op de terugweg wederom langs de Walvis te gaan. Nu dan voor een lunch. In het dorp de boodschappen gedaan, waaronder een heerlijke fles rum als verjaardagscadeau voor Anneke. Geen Tres Hombres deze keer, maar volgens de verkoper zo mogelijk nog beter. ’s Avonds aan boord gegeten, waarna Anneke heerlijk rozig vroeg naar bed ging en pas een dikke tien uur later weer wakker werd.
Zondag eerst uitgeslapen en daarna richting Vlieland. Tegen de verwachting in konden we zeilen. En al weer lekker in het zonnetje. Eenmaal op Vlieland lekker in de kuip gehangen, drankje, hapje: wat een zwaar leven hebben we toch!

’s Avonds lekker uit eten bij The Dining, prima eten.
De volgende ochtend moesten we enigszins op tijd uit bed om terug te gaan naar Enkhuizen. Met een lekker windje via de boontjes gezeild naar de sluis. Helaas een beetje regen op het laatste deel. Bij de sluis viel de wind weg. Op het IJsselmeer verder moeten motoren. Maar: geen muggen!
Al met al een uitstekend eerste lang weekend. Dat er maar een mooi seizoen op mag volgen!

28-29 maart, eerste weekend aan boord

Vrijdagavond voor het eerst dit seizoen richting Enkhuizen gereden. We waren relatief laat. Even snel een big mac, dat was lang geleden en zal ook wel weer even duren voordat we dat herhalen. Daarna de eerste lading naar de boot gebracht. Kacheltje aan, bedje opmaken en lekker wegdromen!

Zaterdagochtend een beetje uitgeslapen en na de koffie begonnen met de boot echt zeilklaar te maken. De giek weer aan de mast gemonteerd, waarna Anneke de mast in mocht om de lazy jacks te monteren. Het woei lekker, heel relaxed was het dan ook niet. Ook nog even een vlaggenlijntje aangebracht.
Na de lunch de genua gehesen. Dat viel flink tegen. Er stond inmiddels een stevige wind, vermoedelijk tegen de zes uit het zuiden. Inmiddels begon het ook te miezeren/regenen. Het grootzeil aanslaan zagen we dan ook niet meer zitten. Harald heeft tussen de buien door de doorvoeren bij de mast georganiseerd en de boel weer dicht gekit. Dat was nodig ook. De regen kwam keurig naar binnen langs de mast.

Lekker aan boord gegeten, chili met tortillachips. Koffie en thee hebben we in de Mastenbar gedaan.

Zondagochtend was de wind verder aan getrokken; er werd zelfs gewaarschuwd voor kracht zeven tot acht. Wederom geen geschikt weer om het grootzeil aan te slaan. Dat zullen we volgende week moeten doen. Dan zouden we graag naar het Wad gaan, maar volgens de huidige verwachtingen wordt het evenals vorig jaar Amsterdam met Pasen. Ook niks mis mee, lekker de stad in en filmpje doen.

Begin van de middag nog even langs Joosten gelopen in de hoop dat Remco er was. We hebben twee weken terug ons Navionics kaartje ingeleverd omdat deze kuren heeft. Helaas was Remco er niet, Hopelijk nu wel snel duidelijkheid, want, hoewel niet nodig, makkelijk is het wel als de plotter het volledig doet.

Tussen de buien door de reismanden van de katjes gehaald. Op de terugweg hadden we pech, net een redelijk stevig buitje op ons kop… We gaan er vanuit dat de rest van het zeilseizoen alleen maar beter weer zal kennen!

14 maart, te water in Andijk, naar Enkhuizen

14 maart en ons zeilseizoen is begonnen! Vandaag is Element te water gegaan in Andijk. Door omstandigheden heeft ze daar dit jaar op de kant gestaan, in plaats van zoals beoogd binnen in de schuur.
Bij aankomst was de havenmeester al bezig haar uit te bouwen. Element stond mooi ingebouwd tussen andere boten. Bij Andijk zijn ze wat relaxter hierin dan Enkhuizen, waar je afhankelijk bent waar je uiteindelijk staat en hoe hun planning er uit ziet. Ook relaxt, ze kranen gewoon in het weekend. Snel de mast klaargemaakt en na een kopje koffie lag Element rond kwart voor elf weer in het water. Nadat de windex en marifoonantenne ook weer waren gemonteerd, kon de mast gezet. Auto nummer 1 leeg gehaald en toen de motor gestart. Die sloeg keurig direct aan, alsof er helemaal geen winter tussen de laatste keer en nu had gezeten.

Vervolgens heeft Harald Element naar Enkhuizen gevaren, terwijl Anneke met de auto richting Enkhuizen ging. Even een drankje bij haar ouders, waarna ze lunch (kibbeling) heeft gehaald. Net op het moment dat zij de haven op kwam rijden, kwam Harald binnen varen. Ideale timing dus. Na de kibbeling ook de andere auto leeg gehaald. Alle kussens zijn nu weer aan boord.
Daarna is Anneke richting Zwolle gegaan. Zij had met een vriendin een wijn-kaas-proeverij bij de Librije, moet ook gebeuren, niet waar? Harald heeft de boot verder schoon gemaakt en opgeruimd. Zijn dag eindigde met borrel en eten bij Kuifeend. Harry en Margreet hebben nagenoeg de hele winter doorgevaren. Dit weekend waren ze vanuit Lemmer naar Enkhuizen gevaren.

Een goed begin van het nieuwe seizoen, op naar vele fijne vaardagen met hopelijk een beetje schappelijk weer!

3 augustus, Enkhuizen – Zwolle

Vandaag dan echt de laatste dag van onze vakantie. Tevens de verjaardag van de moeder van Anneke. Gebeurt niet vaak dat we dan in Nederland zijn. Nadat we gisteren bij de nieuwe boot van Arnoud en Astrid zijn wezen kijken en in een Winner 12.20 hebben gekeken, kriebelt het toch een beetje. Toch nog net wat ruimer, zeker qua bed en keuken, wat mer snelheid, het lijkt aantrekkelijk. Na een stevige ronde langs botenbank en andere websites besloten om deze ochtend toch eens te gaan kijken bij een Winner 11.20 en Elan 40 in Lelystad. Eind van de ochtend zijn we met de auto die kant op gegaan.

Eerste de Winner bekeken, een mooi ruim schip, maar het verschil met Element is niet erg groot qui ruimte. Wel zal de boot ongetwijfeld sneller zijn, zeker aan de wind. Daarna de Elan bekeken. Erg fraai, ruim en ook nog eens van alle gemakken voorzien. Enige dat lijkt te ontbreken is een spi en een stormfok. Enerzijds aantrekkelijk, maar toch ook weer, is al het gedoe van verkoop en extra kosten het ons waar voor een beetje meer ruimte  en snelheid. Bovendien voelt Element erg vertrouwd en betrouwbaar… Enige puntje is dat met de warme dagen van de afgelopen vakantie de slaapplek achterin onder de kuip wel erg warm en benauwd aanvoelt. Maar eigenlijk hebben we nooit serieus gekeken om in de voorpunt te gaan liggen (zoals je op dee Elan zou doen). De conclusie trekken we dan ook relatief snel, we varen lekker door met Element en zorgen dat we ook kunnen slapen in de voorpunt.

’s Middags heeft Anneke samen met haar tante het cadeautje voor haar moeder afgerond. Daarna de boot opgeruimd en de vakantiespullen van boord gehaald. En toen naar de Proeftuin voor het diner ter ere van de 70ste verjaardag van Lidi. Een uitstekend de avond, met aangenaam gezelschap en overheerlijk eten. Een mooie afronding van een heerlijke vakantie!

Morgen vertrekt Anneke naar de Baak voor een intensieve training; Harald pakt de boel in Arnhem weer op. Gelukkig is het snel genoeg vrijdag en kunnen we weer richting Element. Zaterdagochtend nog even langs Neptune voor de nieuwe matrassen in de voorpunt en stoffering in de kajuit die aan vervanging toe is. En dan zien we wel waar de wind ons deze keer brengt…

2 augustus, Enkhuizen

Het einde van de vakantie komt langzaam in zicht. Dit weekend nog genieten van Element in Enkhuizen. De dag begon met de boot “ontzilten”. Na drie weken zout water en een enkele beperkte afspoelbeurt, vanochtend met slang en borstel de hele boot onder handen genomen. Element ligt er weer keurig bij, mooi wit. Ook de buiskap is ontdaan van alle zoutkristallen. Daarna tijd voor een kopje koffie in de Mastenbar met de vaste “koffiegangers” (Tante Anneke, Bas, Hans, Tonnie). Ondertussen had Harald contact gehad met Arnoud. Hun vermoedelijk nieuwe boot ligt namelijk te koop bij de Winner-werf in Enkhuizen. Hadden we nu mooi de tijd voor om even langs te gaan.

De Albatros is een fraaie boot, waar de familie ongetwijfeld veel zeilplezier aan zal gaan beleven. Woensdag nog de keuring, dus nog even spannend of het allemaal doorgaat. En toen we toch op de werf waren, gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens wat uitgebreider in een 12.20 te kijken. Daar werden we erg hebberig van. Totdat je beseft dat die boot bijna net zo veel moet kosten als je huis…

’s Middags aan boord wat gelezen en geinternet. In de loop van de middag kwamen er flinke buien over. Maar onder de kuiptent deed ons dat niks. Toen het wat droger werd even langs de AH gegaan voor avondeten (of wat daarvoor doorgaat, tapas). En de was opgehaald bij de ouders van Anneke.